Eltronic-datterselskab gearer op i Danmark og Sydkorea
I 2014 stiftede Eltronic datterselskabet Eltronic Fueltech, der udvikler såkaldt X-to-power-teknologi, som kan hjælpe med at drive fremtidens skibsfart.
Det er et marked i kraftig vækst, og derfor udvider virksomheden nu sit hovedkvarter i Hedensted og flytter en del af produktionen i Sydkorea til en større fabrik.
I Hedensted rykker man ind i en ny, 3.000 kvadratmeter stor bygning, som skal huse op til 190 medarbejdere. Den forventes klar i oktober 2024. Det kommer til at ligge i tilknytning til virksomhedens eksisterende 10.000 kvadratmeter store udviklings- og testcenter.
- Metanol og ammoniak er uden tvivl fremtiden, når det kommer til grøn skibsfart. Udvidelsen af vores hovedkvarter vil positionere os endnu stærkere og gøre os i stand til at imødekomme efterspørgslen, som kun kommer til at vokse i fremtiden, siger Louise Andreasen, CEO for Eltronic Fueltech, i en pressemeddelelse.
Samtidig opgraderer Eltronic Fueltech også i Sydkorea, hvor man fra 1. juli har flyttet produktionen til en større fabrik i byen Yangsan i den sydlige del af landet.
- Nogle af kerneprodukterne, som i dag produceres i Hedensted, flyttes til Korea, så vi er tættere på kunderne i Fjernøsten. Det frigør plads til udvikling og test og til at fokusere på udviklingen af fremtidens produkter inden for metanol og ammoniak i Hedensted, siger Louise Andreasen.
Tidligere i år blev verdens første ammoniak-drevne skibsmotor testet på en Man B&W totakts 4T50ME-X-motor. Eltronic Fueltech har udviklet det associerede tilførsels- og sikkerhedsudstyr i samarbejde med Man Energy Solutions, DTU og det norske klassificeringsselskab DNV. Den færdige ammoniak-motor ventes klar i slutningen af 2024 eller begyndelsen af 2025.