23948sdkhjf

Millioner til nordjysk kulfiberfærge

Danmarks første CO2 -neutrale færge bygget i kulfiberkomposit er et skridt nærmere realisering med 8,7 mio. kr. i støtte fra regeringens maritime omstillingspujle.
Færgen kan med støtten være på vej i vandet om cirka to år. Færgen skal erstatte Næssund-færgen, der sejler mellem Thy og Mors.

Erfaringer fra et analyseprojekt ved navn ØKO-Ø færgen (støttet af Den Danske Maritime Fond) viser, at man ved at bygge i kulfiberkomposit frem for stål kan reducere vægten på færger betragteligt. Det er med til at halvere brændstofforbruget, der ikke blot reducerer udgifterne, men også halverer udslippet af drivhusgasser.

Skal drive af el fra vindmøller
Den konkrete færge skal drives frem af el fra vindmøller, som sparer 118.000 liter dieselolie årligt og gør færgen helt CO2-neutral.

- Kulfiberfærgen passer godt ind i vores strategi om at være et grønt område. Færgen skal sejle i et natur2000-område, så det betyder meget, at den hverken forurener luften eller vandet. Færgen er en spændende form for nytænkning, som forhåbentligt kan trække arbejdspladser til området og blive en reklamefærge for vores kommune, som tiltrækker turister, der vil komme og se den nyeste grønne teknologi. Endelig er færgen tiltalende for os, fordi den har en betydelig længere afskrivningsperiode på grund af dens lange levetid i forhold til en traditionel stålfærge, siger Viggo Vangsgaard, der er formand for Mors-Thy Færgefart samt teknik- og miljøformand i Morsø Kommune.

De 8,7 mio. kr. i støtte kommer fra den maritime omstillingspulje på 20 mio. kr., som regeringen og Enhedslisten har afsat på finansloven for 2013 blandt andet til skibsbygning i nye letvægtsmaterialer. Det samlede budget for færgen er ca. 50 mio. kr.

Stort potentiale
Partnerne bag ansøgningen er Mors-Thy Færgefart, Danish Yachts, Erhvervshus Nord og Marcod. Med den økonomiske støtte til projektet kan der være et dansk erhvervs- og beskæftigelseseventyr i støbeskeen, vurderer Niels Christensen, administrerende direktør i Marcod:

- Med kulfiberteknologien har vi en mulighed for at få nybygningsværfter tilbage i Danmark, og det ligger der et stort beskæftigelsespotentiale i. Alene herhjemme findes der cirka 45 af denne type indenrigsfærger, som i gennemsnit er over 30 år gamle og derfor står overfor en snarlig udskiftning. For at få realiseret denne her mulighed er det helt afgørende, at vi har nogle visionære kommuner som Thisted og Mors, der tør gå forrest og vise vejen for en ny og grønnere skibsfart for vores indenrigsfærger. Samtidig er vi heldige med at have en teknologiførende virksomhed som Danish Yachts i Danmark, som er eksperter i at bygge i kulfiberkomposit, siger Niels Christensen.

Det er værftet Danish Yachts i Skagen, som skal bygge færgen. De har i mange år bygget luksusyachts og senest også serviceskibe til vindmølle-offshoreindustrien i kulfiberkomposit.

- Vi tror på, at der ligger et stort potentiale for komposit inden for kommerciel skibsfart, fordi den lavere vægt giver en mere grøn drift og også giver mulighed for batteridrift. Kompositskibe i det hele taget har lavere driftsomkostninger både i forhold til vedligehold og brændstof. Vi arbejder hver dag på at introducere kompositmaterialet i den kommercielle verden, hvor den ikke er særlig kendt, da det mest er anvendt inden for lystfartøjer. Bygningen af den første indenrigsfærge i kulfiberkomposit, som kan demonstrere fordelene, er derfor helt afgørende for, at vi kan få resten af branchens øjne op for dette grønne alternativ, siger Kristoffer Jensen, chief operating officer hos Danish Yachts.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088