Hydract får ny ordre - nu til tysk mejeri
Noget tyder på, at det lille teknologiselskab Hydract har fået hul på det internationale mejerimarked.
I oktober fik Hydract to ordrer på sine vandstyrede ventiler til mejeriselskabet Arla. Nu annoncerer selskabet en aftale med det tyske mejeri Sachenmilch om at gennemføre et pilotprojekt.
Hidtil har det største marked for Hydract været bryggerierne, men virksomheden har store forventninger til mejerimarkedet. Med pilotprojektet får Holstebro-virksomheden foden inden for hos en af Tysklands største mejerivirksomheder. Hydract skriver i en selskabsmeddelelse:
"Sachenmilch, en del af Müllermilch Group, som er en af Tysklands største mejerikoncerner, har en klar prioriteret dagsorden om at gøre deres produktion mere bæredygtig, ikke mindst ved at reducere energiforbruget. Som led i denne omstilling ønsker de derfor konkret erfaring med Hydracts teknologi for efterfølgende at kunne implementere den i en bredere sammenhæng."
Bæredygtighed
Hydracts vandstyrede ventiler er langt mere energibesparende end traditionelle ventiler, som fungerer med lufttryk.
Hydract skriver videre:
"Den europæiske mejeriindustri udgør sammen med bryggeri- og softdrinkindustrien strategisk vigtige markeder for Hydract, og det er derfor glædeligt, at vi nu også er i stand til at tiltrække udenlandske kunder, som ønsker at teste fordelene ved at anvende Hydracts teknologi og produkter."
"Denne ordre er helt i tråd med den udvikling, som Hydract oplever, hvor især mejerisektoren i øjeblikket prioriterer omstilling til bæredygtig produktion højt, med særlig fokus på reduktion af energiforbruget."
Nedjustering
Hydract måtte sidst i oktober nedjustere sine forventninger til 2023 fra en omsætning på 15-18 mio. kr. til en omsætning på 6-8 mio. kr.
Den ny ordre fra det tyske mejeri ændrer ikke ved den nedjustering. Hydract har i to omgange været ude at hente yderligere kapital i år.
Virksomheden blev noteret på First North-børsen i 2021.