Efter beskyldninger om insiderhandel: Vi er ikke inkompetente
Mandag bragte dagbladet Børsen en artikel, hvor investorer beskyldte Hoves ledelse for inkompetence og mulig insiderhandel.
Beskyldningerne kommer med baggrund i, at Hove den 15. november sendte en meddelelse til First North-børsen med en opjustering af forventningerne til 2023. Dagen efter opjusteringen solgte bestyrelsesmedlem Dennis Forchhammer og kommerciel direktør Thomas Cramer aktier for henholdsvis 2 mio. kr. og 0,5 mio. kr. Blot tre uger senere, den 6. december, måtte man imidlertid nedjustere forventningerne igen.
Nu tager CEO og hovedaktionær, Hans Christian Hansen, til genmæle. Det sker i en meddelelse til Hoves aktionærer.
- For at opsummere kort, går henvendelserne på, at enten er gældende regler blevet brudt, eller også er vi i Hove A/S’ ledelse inkompetente. Ingen af delene er efter min klare overbevisning tilfældet, skriver Hans Christian Hansen.
Han understreger at Hove som noteret på First North-børsen er forpligtet til at meddele, når der sker væsentlige ændringer i de økonomiske forventninger. Det var tilfældet den 15. november, hvor Hoves ledelse var overbeviste om, at der ville ske en stigning i omsætningen, og derfor udsendte man en børsmeddelelse.
- Ærgerligt at det skete, eftersom vi kun tre uger senere – efter at have modtaget en mail om natten (dansk tid) mellem den 5. og 6. december 2023 fra vores datterselskab i USA – måtte foretage en overraskende nedjustering af både omsætning og ebitda. Jeg skal som hovedaktionær være den første til at beklage dette og samtidig gøre det helt klart, at jeg som CEO i Hove A/S har det fulde ansvar for virksomhedens udmeldelse af guidance, skriver Hans Christian Hansen.
Han skriver videre, at salget af aktier den 15. november skete inden for reglerne for insiderhandel. Salget af aktier blev ifølge direktøren gennemført, fordi de to aktionærer var nødt til at sikre likviditet til betaling af skat på grund af gældende skatteregler om lagerbeskatning.
Direktøren understreger også, at det ikke er helt simpelt, når Hove vurderer forventninger til omsætning og indtjening. Virksomheden anvender primært en lineær fremskrivning af årets faktiske resultater og ikke en vurdering baseret på sammenlignelige tal fra året før eller de faktiske ordrer. Det skyldes ifølge Hans Christian Hansen, at Hove ofte har en meget kort ordrehorisont og generelt kun kan se tre-fem uger frem.
- Vi har for størstedelen af vores omsætning måttet indgå aftaler om at skulle levere indenfor to uger efter modtagelse af en ordre. Da fedtbeholdere og smørepumper udgør over 90 procent af vores omsætning, så bliver salget af disse meget afgørende for vores guidance. Forventede ordrer kan dog pludselig udeblive, uden at vi bliver informeret af vores kunder. Ofte er det et periodiseringsproblem afledt af forhold hos vores kunder, som vi ingen viden har om, men det er formentlig et misforhold mellem kundens lagre og smøringsrutinerne på vindmølle-sites, som vi i ledelsen ikke har nogen muligheder for at forudse eller få informationer om, skriver Hans Christian Hansen.
- Vi vil i ledelsen og bestyrelsen nøje overveje, hvilke greb vi kan anvende for at sikre en højere robusthed og dermed troværdighed for Hove A/S guidance i fremtiden. Dette med grundig analyse af hvad der er sket, konkluderer han.