23948sdkhjf

Klumme: Adgangskrav til erhvervsuddannelserne, ja tak

Regeringen har åbnet op for at indføre adgangskrav til erhvervsuddannelserne. I DS Håndværk & Industri er vi helt enige.
Selvfølgelig skal der stilles faglige krav for at blive optaget på en erhvervsuddannelse – for at sikre kvaliteten af uddannelsen og for at sikre, at de unge, der bliver optaget, også har en realistisk mulighed for at gennemføre.

I DS Håndværk & Industri ønsker vi som minimum, at fagene dansk og matematik skal være bestået fra folkeskolen. Herudover bør der indføres forskellige adgangskarakterer afhængigt af den enkelte uddannelses sværhedsgrad. Det er det faglige udvalg, der på landsplan fastlægger indholdet i de enkelte erhvervsuddannelser, og det er derfor også de faglige udvalg, der skal fastlægge adgangskravene til den enkelte uddannelse.

Erhvervsuddannelserne skal være attraktive – også for de bogligt stærke, og vi finder det meget positivt, at regeringen nu endelig sender et signal om, at der vil blive lagt vægt på fagligheden i den kommende reform af erhvervsuddannelserne.

Personer med en erhvervsuddannelse udgør i dag den største medarbejdergruppe i det private erhvervsliv. Antallet af personer med en erhvervsuddannelse vil falde med omkring 100.000 personer i løbet af de næste 10 år, og en af udfordringerne er derfor at få flere til at gennemføre en erhvervsuddannelse.

Smede, vvs'ere og andre håndværkere er grundlaget for den fortsatte udvikling af dansk erhvervsliv, og erhvervsskolerne må ikke blive en skraldespand for unge uden de nødvendige faglige forudsætninger for at gennemføre uddannelserne.

Alt for få har kendskab til de mange muligheder, der er i de danske erhvervsuddannelser – og alt for mange har kendskab til det negative image, medierne desværre ynder at tegne af vores erhvervsuddannelser. Derfor mener vi, at en reform af studievejledningen hører med til en reform af erhvervsuddannelserne. Vejlederne skal have langt bedre kendskab til de tekniske erhvervsuddannelser. Og alle elever i folkeskolen skal præsenteres for alle ungdomsuddannelserne og – ikke mindst – for de muligheder, der er for videre uddannelse også efter en erhvervsuddannelse.

Erhvervsuddannelserne spiller en afgørende rolle, når vores unge skal have de nødvendige erhvervsrettede kompetencer inden for nye teknologier og traditionelle håndværk. Kvaliteten skal være i top. Derfor er det nødvendigt med en tættere dialog og et tættere samarbejde mellem erhvervsskole, virksomhed og lærling, så undervisningen og lærernes kvalifikationer på erhvervsskolerne bliver udviklet i samarbejde med brugerne.

Kilde: DS Håndværk & Industri - http://www.ds-net.dk

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115