Stålgrossist klippede snoren til millionudvidelse
I begyndelsen af 2023 startede Damstahl byggeriet af deres nye højlager – et projekt der er lidt udover det sædvanlige.
Det nye og avancerede lager sikrer nemlig plads til 10 millioner kilo rustfri stangstål og rør, hvilket svarer til omkring 35 procent af alt det stangstål og rør, der bruges i Danmark på et helt år. Derudover dækker det topeffektive lagersystem et areal på intet mindre end 2.400 kvadratmeter, er 12 meter højt og 100 meter langt. Højlageret er et såkaldt kassettelager, som består af mere end 3.856 kassetter, fordelt på de 30.000 kubikmeter.
Torsdag klippede de så det røde bånd til højlageret. Dagen blev markeret med over 130 gæster, herunder kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere.
Kapacitet forøges markant
For Damstahl er det nye lager en naturlig og ikke mindst nødvendig investering i fremtiden. Det gamle højlager til hele bundter havde 25 år på bagen og kunne ikke længere følge med Damstahls behov og ambitioner.
- Med det nye lager forøges kapaciteten med mere end 50 procent og samtidig kan kranen plukke bundter, så der bliver langt færre tunge løft og håndteringer for Damstahls lagermedarbejdere. Derudover sikrer den nye lagerløsning at de interne transport- og arbejdsgange bliver langt mere effektive, fortæller project manager i Damstahl, Lars Fløjstrup Degn.
Højlageret skal blandt andet komme Damstahls kunder til gode. Stålgrossisten forventer nemlig, at det kommer til at sikre en endnu bedre og mere pålidelig leveringsoplevelse - det betyder blandt andet hurtigere ordrebehandling, større lagerkapacitet og en markant øget fleksibilitet.
Bæredygtighed er tænkt ind
Damstahls group CEO, Michael Lund, understreger, at højlageret også er skabt med øje for bæredygtighed.
- Lagerets tag er blandt andet forsynet med solceller, som producerer elektricitet til driften af lageret. Vi har hele projektet igennem forsøgt at vælge løsninger med det laveste CO2-aftryk. Det betyder blandt andet, at vi har gjort alt, hvad vi kunne for at genbruge. Så fremfor at rive gamle bygninger ned og starte forfra, så har vi - selvom vi økonomisk lige så godt kunne have valgt en anden model - valgt at genbruge den eksisterende bygning, og i stedet bygge til. Derudover er valget af selve højlageret fra Fehr også et bæredygtigt valg, da selve bremse-teknologien sikrer, at anlægget er cirka 30 procent selvforsynende med energi, understreger Michael Lund.
Højlagerprojektet er udført i tæt samarbejde med totalentreprenøren Gråkjær og ikke mindst højlagerleverandøren Fehr, mens rådgivningen og den løbende kontrol er udført af Langebæk A/S.