23948sdkhjf

5,1 millioner til lettere og mere klimavenlige skibe

DTU Mekanik har sammen med DTU Byg og DBI fået en bevilling til at udvikle nye overbygningskonstruktioner og andre letvægtsmaterialer til skibe i forskningsprojektet KOMPAS.
Lektor Christian Berggreen er leder af projektet på DTU Mekanik. Det skal demonstrere, at det kan lade sig gøre at bygge billige og brandsikre letvægtskonstruktioner til overbygninger på passagerskibe, som kan erstatte de nuværende overbygninger i stål, man anvender i dag.

Når det kan lade sig gøre at erstatte de eksisterende tunge ståloverbygninger med nye letvægts komposit-overbygninger, så vil der være store brændstofbesparelser at hente og på den måde store gevinster for miljø og klima. Projektet foregår i samarbejde med Scandlines, som stiller tegningsmateriale for passagerskibene Prins Richard og Prinsesse Benedikte til rådighed i forbindelse med et re-design af disse skibes overbygninger.

Nye regler giver nye muligheder for letvægtskonstruktioner
Brandsikkerheden har høj prioritet til søs, og det er årsagen til, at der indtil nu ikke har været mulighed for at arbejde med andre materialer end stål til overbygningskonstruktioner på passagerskibe i internationalt farvand.

Men nu har de internationale sikkerhedsregler for skibe åbnet op for, at man kan anvende andre materialer end stål, hvis ellers brandsikkerheden er helt tilsvarende. I 2002 trådte det nye regelsæt fra IMO, International Maritime Organization, i kraft i form af et sæt regler til at godkende alternative eller nye konstruktionstyper for passagerskibe. Så selvom man allerede i 1960’erne begyndte at bygge fiberglasbaserede fartøjer til private lystfartøjer og militære patruljebåde, så er det altså først med de nye regler fra 2002, at det kan lade sig gøre at bygge skibe til ubegrænset international sejlads.

Ingen danske værfter tilbyder i dag at bygge eller ombygge større skibe i stål med lettere kompositløsninger, selvom det nye regelsæt har været gældende siden 2002 og har givet mulighed for det. KOMPAS-projektet (KOMposit-overbygninger til større PASsagerskibe) vil derfor demonstrere at det kan lade sig gøre for et værft at tilbyde ombygninger af skibe, hvor man erstatter stål med kompositter i overbygningen til konkurrencedygtige priser og leveringsvilkår. I den forbindelse udføres der i løbet af projektet omfattende test af brandsikkerheden af de nye letvægtskonstruktioner.

KOMPAS og Vækstplan for Det Blå Danmark
Projektet åbner altså generelt op for løsninger, der vil give store brændstofbesparelser, og som derfor har et stort potentiale for at aflaste miljø og klima. På den måde følger KOMPAS også op på regeringens Vækstplan for Det Blå Danmark, hvor bygning af skibe i letvægtsmaterialer netop nævnes som et indsatsområde med potentiale for både vækst og aflastning af miljø.

Kilde: DTU

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09