Nordjyder skal levere pumper til storstilet CO2-projekt
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/121822135.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=3000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1991&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=438&accessToken=c47f5004a173d7ed87d9373e9e08e9b8ecabc45367fd61b56be015a1b4c74ecd)
Pumpeteknologi fra Svanehøj kommer til at spille en betydelig rolle, når Project Greensand i slutningen af 2025 eller i starten af 2026 påbegynder lagring af CO2 i den danske del af Nordsøen.
Project Greensand er projekt til lagring af CO2, og det er energiselskabet Ineos, der står i spidsen for det. De har valgt Svanehøj som leverandør af CO2 cargo-pumper til landterminalen i Esbjerg og til et specialdesignet CO2-transportskib, som bygges af skibsrederen Royal Wagenborg på Royal Niestern Sander-værftet i Holland. Skibet ventes klar i slutningen af 2025.
- Projekt Greensand er en milepæl i Danmarks klimaindsats og på mange måder et banebrydende projekt, som vi er stolte over at være en del af. Vi har arbejdet tæt sammen med Ineos' udviklingsteam gennem det seneste år om at specificere pumpe-løsninger, der bidrager til en effektiv og sikker håndtering af flydende CO2 både på land og til søs, siger Magnus Madsen, sales manager, Cargo Gas, hos Svanehøj, i en pressemeddelelse.
Et af fremtidens vækstområder
Svanehøj leverede sin første pumpeløsning til et CO2-tankskib tilbage i 1990’erne og er en af få maritime pumpeproducenter i verden med erfaring inden for flydende CO2.
Virksomheden har derfor udpeget carbon capture and storage (CCS) som et af fremtidens vækstområder og har de seneste år taget betydelige skridt ind på dette marked.
I 2024 blev Svanehøj valgt som leverandør af CO2-pumper til verdens hidtil største CO2-transportskibe, der lige nu bygges hos HD Hyundai Mipo i Sydkorea. Svanehøj er også leverandør af CO2-pumper til foreløbigt fire skibe til CO2-transport hos Northern Lights i Norge.
400.000 tons årligt i første fase
Project Greensand planlægger i sin første kommercielle fase at lagre 400.000 tons CO2 årligt. Den langsigtede ambition er at skalere kapaciteten til op mod 8 mio. tons årligt i takt med, at mængden af indfanget CO2 til lagring bliver større.
CO2’en til projektet vil i første omgang komme fra danske biogasproducenter. Her bliver den indfanget og omdannet til flydende form, transporteret til opsamlingsanlægget på Esbjerg Havn, og derfra sejlet de godt 200 km til Nini-feltet i den danske del af Nordsøen, hvor CO2’en injiceres i undergrunden ved hjælp af den eksisterende infrastruktur på stedet.