23948sdkhjf

Danske skibskonstruktører mod nye højder

Odense Maritime Technology oplevede eksplosiv vækst i 2012/2013 og ser endnu flere muligheder forude.
OMT udspringer af det lukkede Lindø-værft og er et godt eksempel på, at danske kompetencer inden for byggeri af store containerskibe lever videre, selv om de ikke længere bygges på dansk grund. Det skriver Børsen.

Den fynske virksomhed nåede på trods af sin korte levetid i 2012/2013 en omsætning på ca. 53 mio. kr., og det betød en fremgang på mere end 90 procent sammenlignet med året før. Samtidig blev det til et driftsresultat på 3,8 mio. kr. mod mere beskedne 0,7 mio. kr. året før.

- Ordreindtaget er accelereret kraftigt i løbet af året, og vi har i forvejen haft gode vækstrater i vores første tre leveår, siger administrerende direktør Kåre Groes Christiansen til Børsen.

Udvider globalt
Væksten hos OMT skyldes blandt andet to lukrative ordrer fra henholdsvis canadiske Irving Shipbuilding Industries og Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.

Fremadrettet ser den fynske virksomhed også optimistisk på fremtiden. Konsulentfirmaet Valcon var med til at stifte OMT i 2010, og her anslår direktør Poul Skadhede, at der ligger et potentiale på flere hundrede millioner alene inden for omkostningseffektive grønne løsninger til skibsindustrien.

Samtidig forventer han, at OMT vil udvide med yderligere to kontorer, udover de tre man i dag har i Danmark, Indien og Kina.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086