Fleco-sag: Svært at beskytte de små virksomheder
Selv om bøderammen er blevet udvidet, ligner det en umulig opgave at beskytte de danske SMV’er i udbudssituationer, hvor de multinationale virksomheder spiller med musklerne.
Det viser forløbet i sagen mellem tyske Deutz AG og deres skandinaviske forhandler, Diesel Motor Nordic (DMN), på den ene side og DSB samt et konsortium herunder – bestående af blandt andre Frederikssund-virksomheden Fleco – på den anden.
Læs også: Fleco truet på eksistensen af ulovlig konkurrencesag
Selv om Konkurrencerådet i juni gav DSB og virksomhedens leverandører medhold i, at Deutz og DMN misbrugte deres dominerende stilling på markedet, er det svært for de danske myndigheder at forhindre lignende tilfælde i at gentage sig.
Det bekræfter flere førende jurister med speciale i EU-udbudsret uafhængigt af hinanden over for Metal Supply.
Flere domme og højere straffe
Det er Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), der fører sagerne og sanktioner for overtrædelser af konkurrenceloven.
Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør, Agnete Gersing, er antallet af sager, som styrelsen har sendt til retsforfølgelse i SØIK fordoblet over de seneste fem år, mens antallet af bøder er steget fra syv til 15.
Til gengæld har bøderne hidtil været af forholdsvis beskeden karakter, idet man i 2012 uddelte bøder i tre sager for i alt 1,7 mio. kr., mens tre afgjorte konkurrencesager i år har kastet bøder på 4,5 mio. kr. af sig.
Med virkning fra 1. marts blev konkurrenceloven skærpet, så grundbeløbene for udmåling af bøder til virksomheder for mindre alvorlige overtrædelser steg til maksimalt 4 mio. kr. mod en tidligere ramme på 10.000-400.000 kr., mens rammen for alvorlige overtrædelser bliver 4-20 mio. kr. mod tidligere 400.000-15 mio. kr. For meget alvorlige overtrædelser vil bøden udgøre mindst 20 mio. kr., hvilket tidligere var på mindst 15 mio. kr.
Ifølge det såkaldte Udbudsdirektivs artikel 45 er det ganske vist muligt at udelukke en aktør fra at deltage i en udbudsprocedure, som ”ved en retskraftig dom ifølge landets retsforskrifter er dømt for en strafbar handling, der rejser tvivl om den pågældendes faglige hæderlighed”.Det er Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), der fører sagerne og sanktioner for overtrædelser af konkurrenceloven.
Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør, Agnete Gersing, er antallet af sager, som styrelsen har sendt til retsforfølgelse i SØIK fordoblet over de seneste fem år, mens antallet af bøder er steget fra syv til 15.
Til gengæld har bøderne hidtil været af forholdsvis beskeden karakter, idet man i 2012 uddelte bøder i tre sager for i alt 1,7 mio. kr., mens tre afgjorte konkurrencesager i år har kastet bøder på 4,5 mio. kr. af sig.
Med virkning fra 1. marts blev konkurrenceloven skærpet, så grundbeløbene for udmåling af bøder til virksomheder for mindre alvorlige overtrædelser steg til maksimalt 4 mio. kr. mod en tidligere ramme på 10.000-400.000 kr., mens rammen for alvorlige overtrædelser bliver 4-20 mio. kr. mod tidligere 400.000-15 mio. kr. For meget alvorlige overtrædelser vil bøden udgøre mindst 20 mio. kr., hvilket tidligere var på mindst 15 mio. kr.
Men ingen af de jurister, Metal Supply har været i kontakt med, er sikre på, at bestemmelsen kan anvendes i det konkrete tilfælde, ligesom de tvivler på, om det overhovedet vil være i myndighedernes interesse at gøre det.
Sagen er nemlig den, at kun Deutz er i stand til at levere de reservedele, der skal til, for at motorerne på DSB’s IC3-tog kan renoveres, og dermed vil en udelukkelse af den tyske motormastodont altså betyde, at DSB står uden reelle alternativer til at udføre opgaven.
På den anden side står Konkurrencerådets afgørelse, som slår fast, at Deutz i det konkrete tilfælde skal levere til sine forhandlere, hvorfor en leveringsnægtelse vil være en ny og selvstændig overtrædelse af lovgivningen.
Udvidet bøderamme skal imødegå lovbrud
Samtidig har domstolene herhjemme fået videre beføjelser til at straffe virksomheder, der overtræder lovgivningen, med den stramning af loven, som trådte i kraft 1. marts i år.
- Jeg vil af principielle årsager ikke forholde mig til den konkrete sag, men blot konstatere, at den massive stramning, vi har foretaget, netop har været med henblik på at imødegå lovbrud. Samtidig har loven den effekt, at den giver myndighederne nye beføjelser til at efterforske sager. Alt i alt elementer der vil kunne bruges ved lignende sager i fremtiden, siger folketingsmedlem Benny Engelbrecht (S), der både fungerer som Erhvervsordfører og Formand for Transportudvalget, til Metal Supply.
Læs også: Fleco truet på eksistensen af ulovlig konkurrencesag
Netop sagen med Deutz og DMN betegnes af Metal Supplys juridiske kilder som den største nogensinde inden for det konkurrenceretslige område herhjemme, hvorfor det ikke virker usandsynligt, at bøden for misbrug af en dominerende stilling til Arla på 5 mio. kr. tilbage i 2006 bliver overgået, hvis sagen ryger videre i systemet (se faktaboks).
Efter afgørelsen fra Konkurrencerådet i juni blev sagen anket, så den i øjeblikket behandles af Konkurrenceankenævnet. Hvis Konkurrencerådets afgørelse herfra stadfæstes, vil sagen udmunde i en politianmeldelse til bagmandspolitiet, oplyser direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.