23948sdkhjf

Sanistål vandt Supply Chain Prisen 2004

Tre års planlægning, hårdt arbejde og en klar strategi blev onsdag belønnet, da Saniståls logistikteam fik tildelt Supply Chain Prisen 2004.
En gennemgribende ændring af hele Saniståls interne og eksterne distributionssystem samt tilpasning af virksomhedens lagerstruktur. Det var den overordnede baggrund for, at Saniståls logistikdirektør, Per Thomsen, onsdag kunne modtage Post Danmarks Supply Chain Pris 2004 for store handels- og servicevirksomheder.

- I løbet af de seneste tre år har vi fået ændret Saniståls logistiksystem fra at være et decentralt system baseret på selvbestemmende regioner til at være et centralt koordineret system, hvor vi udnytter de stordriftsfordele og synergier, der ligger i en virksomhed af Saniståls størrelse, siger Per Thomsen.

Større og mere fleksibel kapacitet
Ændringerne har blandt andet betydet en reducering af antallet af lagre og en væsentlig mindre vognpark, men på samme tid er Saniståls kapacitet og fleksibilitet i distributionen blevet større.

- Ved at lave aftaler med eksterne distributører har vi fået en meget større fleksibilitet i den eksterne distribution. I den interne distribution har vi forøget kapaciteten og samtidig reduceret omkostningerne ved at koncentrere driften omkring fem store regionslagre og nogle få tilknyttede transitlagre, siger Per Thomsen.

Tilfredse kunder
Den nye fleksibilitet og lagerstruktur har blandt andet betydet, at Sanistål i dag kan tilbyde logistikløsninger, der er skræddersyet til den enkelte kunde, eller ligefrem kan påtage sig at forvalte dele af kundens interne logistik.

- Vi kan simpelthen tilbyde en bedre kvalitet og leveringsevne til lavere omkostninger. Kunderne kan nu vælge mellem flere forskellige serviceydelser, og det er blevet utrolig godt modtaget, siger Per Thomsen.

De rigtige varer
Ud over ændringen af distributionssystemet og lagerstrukturen har Sanistål lavet en grundig analyse af efterspørgslen. Derefter er Saniståls 39 butikker over hele landet blevet trimmet, så de i dag har de rigtige varer på hylderne.

- Vi har cirka 100.000 varenumre, så der er ikke plads til det hele på hylderne, men nu ved vi, hvilke varer der ’flytter sig’ i butikkerne, og hvilke vi kan trække tilbage på lager. Det giver en bedre service for vores kunder, og vi kan stadig levere alle varer fra dag til dag, siger Per Thomsen.

Medarbejderne med
Så store ændringer påvirker naturligvis medarbejderne, men også her har Sanistål haft en klar strategi.

- Det har været helt afgørende for os, at medarbejderne hurtigt og nemt kunne få information og følge med i, hvad der skete. Samtidig har vi kørt en intensiv efteruddannelse, hvor 250 medarbejdere har været på kursus for, at få et bedre indblik i vores strategi og betydningen af kvalitet i forhold til vores kunder. På den måde er vi kommet de problemer i forkøbet, som kunne opstå ved så store omvæltninger, siger Per Thomsen.

Supply Chain Prisen uddeles hvert år, og du kan læse mere om kategorierne, dommerkomiteen og begrundelser på http://www.supplychainprisen.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078