Bombardier åbner dør på klem i Randers
Lukningen af koncernens togfabrik i Randers er ikke definitiv – en mulig ordre fra DSB kan sikre arbejde til 150 mand.
Lokomotiverne trænger til en opgradering, både når det gælder miljøpåvirkning og driftsøkonomi. Bombardier har tilbudt DSB at købe lokomotiverne, renovere dem og herefter at lease dem tilbage til DSB – en ordning, der ifølge togproducenten bliver stort set udgiftsneutral for DSB. Til gengæld vil det betyde arbejde i tre år til 150 medarbejdere i Randers.
- Vi har regnet det igennem flere gange, så vi er temmelig sikre på, at det holder med det udgiftsneutrale. Det skyldes ikke mindst, at DSB i givet fald vil kunne spare mindst 30 procent på brændstoffet, siger administrerende direktør for Bombardier i Danmark, Peter Sonne, til Randers Amtsavis.
Hos DSB har man ingen kommentarer til udspillet, men henholder sig til at der for øjeblikket foregår forhandlinger om det fremtidige indkøb af materiel.