300 tons stål fra Djursland til københavnske metrostationer
Ålsrode Smede og Maskinfabrik fik opgaven med at producere stålet til de overjordiske stationer til den københavnske metro – en opgave der både har trukket tænder ud og givet mod på mere.
Og det var lidt af en opgave, den østjyske underleverandør satte sig selv på, da man sagde ja til at løse opgaven i samarbejde med Aarslef Rail A/S.
- Vi startede før påske og afsluttede leverancen omkring 1. september. Opgaven indeholdt tegning, fremstilling, kontrol, overfladebehandling og montage af ståldelene, og der var en ekstremt presset tidsplan. Fra ordreindgang til produktion gik der seks uger, forklarer indehaver af Aalsrode Smede og Maskinfabrik, Brian Basse.
Omfattende dokumentation
De 24 perroner består af i alt 963 sektioner, som alle er produceret i henhold til EN 1090 Exc 3, der er den næsthøjeste af svejseklasserne.
- Det var et stort projekt. Specielt med hensyn til dokumentation var det voldsomt, så vi fik da mulighed for at teste vores ISO 9000 og vores EN 1090'er, griner Brian Basse, der også har stor ros til overs til virksomhedens ansatte.
- Samlet har vi brugt over 6.000 mandetimer på projektet, så det har trukket lidt veksler på folk. Vi var ca. 25-30 ansatte på Metro-projektet det meste af tiden. Totalt var vi i virksomheden oppe på over 90 personer i perioden. Men selv om det var hårdt, så var det også et spændende projekt, fortsætter han.
Rustet til lignende opgaver
Den pressede tidsplan og de store dokumentationskrav har dog ikke afskrækket ham fra at tage lignende projekter ind – tværtimod.
- Vi vil helt sikkert gerne have flere opgaver af samme type. Nu føler vi os rustet til det, og kommer der lignende projekter, så er vi klar, slutter Brian Basse.