Optimering af CNC-maskiner styrker salget hos JR Tool
Værktøjsleverandørernes salgssucces afhænger i høj grad af producenternes evne til at udvikle nye produkter, som rammer den herskende optimeringsånd.
Således kunne JR Tool i sit 2013/2014-regnskab, der udkom sidst i 2014, fremvise en bundlinje på 2,7 mio. kr. før skat. Det svarer til en forbedring på 25 procent i forhold til året før, som ganske vist var præget af investeringer i det svenske marked.
Nicher i nichen
En brancheanalyse foretaget af Metal Supply viser, at branchen for salg af skærende værktøj tjener penge. Men selvom to tredjedele af de femten virksomheder, der har været under lup i analysen, forbedrede bundlinjen i seneste regnskabsperiode, er overskuddene små hos de fleste.
Med til billedet hører dog, at analysens virksomheder varierer i stor stil. JR Tool er – ligesom blandt andre KJV, Carl Hassing og Dana-Tool – en agenturvirksomhed, mens virksomheder som Sandvik, OSG Scandinavia og Seco Tools er datterselskaber af værktøjsproducenter.
Se, hvad leverandørerne af skærende værktøj tjener: Markedet for skærende værktøj udvikler sig langsomt
Forskellene påvirker naturligvis de enkelte årsrapporter, men det er netop i variationen, at branchens styrke ligger, bemærker Jan Eilenberg. Han forestiller sig eksempelvis, at de kollegaer, der er stærke inden for værktøj til bearbejdning af vindmøller, glæder sig over en stadig stigende vindkraftskapacitet.
- Vi har alle sammen lidt nicher i nicherne, siger Jan Eilenberg om branchens sammensætning.
- Vi er rigtig godt tilpas hos JR Tool, og det går os rigtig godt, men man kan sige, at vi jo ikke er bedre end de ting, vi kører og sælger, siger medindehaver af JR Tool Jan Eilenberg til Metal Supply.
En brancheanalyse foretaget af Metal Supply viser, at branchen for salg af skærende værktøj tjener penge. Men selvom to tredjedele af de femten virksomheder, der har været under lup i analysen, forbedrede bundlinjen i seneste regnskabsperiode, er overskuddene små hos de fleste.
Med til billedet hører dog, at analysens virksomheder varierer i stor stil. JR Tool er – ligesom blandt andre KJV, Carl Hassing og Dana-Tool – en agenturvirksomhed, mens virksomheder som Sandvik, OSG Scandinavia og Seco Tools er datterselskaber af værktøjsproducenter.
Se, hvad leverandørerne af skærende værktøj tjener: Markedet for skærende værktøj udvikler sig langsomt
Forskellene påvirker naturligvis de enkelte årsrapporter, men det er netop i variationen, at branchens styrke ligger, bemærker Jan Eilenberg. Han forestiller sig eksempelvis, at de kollegaer, der er stærke inden for værktøj til bearbejdning af vindmøller, glæder sig over en stadig stigende vindkraftskapacitet.
- Vi har alle sammen lidt nicher i nicherne, siger Jan Eilenberg om branchens sammensætning.
Også i Sverige går det godt med salget. Indtoget på det svenske marked prægede naturligt JR Tools 2012/2013-regnskab og koster stadig ressourcer, men ifølge Jan Eilenberg er man allerede på plus i nabolandet.
Optimeringskapløb
En del af forklaringen på det fine salg findes i, at JR Tool sælger high end-værktøj, som rammer den optimeringsånd, der for tiden huserer i industrien.
- Jeg oplever, at det går godt for vores kollegaer, som sælger CNC-maskiner. Der tales meget om optimering af de dyre maskiner, og for at kunne udnytte den nye teknologi, skal man have godt værktøj, forklarer Jan Eilenberg.
Dermed er leverandørerne af skærende værktøj i høj grad afhængige af, at de producenter, som de skal repræsentere, formår at være innovative.
- Producenterne skal jo gerne lave nogle ting, der kører lidt hurtigere og lidt bedre, og som eksempelvis kan lave en pænere overflade, siger Jan Eilenberg.
Automation er en fordel
Hos brancheforeningen Bitva er man også opmærksom på den positive effekt, det har på værktøjshandlerne, når de danske fremstillingsvirksomheder skruer op for optimering og automation.
Dynamikken er, ifølge Michael Ostenfeld, der er sekretariatschef hos Bitva, at de virksomheder, der optimerer eller automatiserer, gransker deres processer grundigt i den forbindelse.
- Det betyder, at kunderne spørger sig selv, om der findes hurtigere værktøj eller værktøj, der tager større spån. Og så bestiller de nyt, forklarer Michael Ostenfeld til Metal Supply.
Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.