23948sdkhjf

Industri og autoværn holder metalvarefabrik oppe.

[i]A/S Brdr. Markussens Metalvarefabrik tjener stadig penge på trods af stagnation i fiskeriet. Til gengæld går det godt med industrisegmentet og nicheproduktet kabelautoværn. [/i]
Det aftvinger respekt, at A/S Brdr. Markussens Metalvarefabrik i Vildbjerg, trods stagnationen i fiskeriet alligevel er i stand til at tjene gode penge. Af en bruttofortjeneste på knap 25,5 mio. kr. i det seneste regnskab - et fald på næsten tre mio. kr. i forhold til 2001/02 - lykkedes det vestjyderne at hente knap 11,5 mio. kr. på bundlinien før skat, skriver ErhvervsBladet.

Virksomheden, der eksporterer mere end 80 pct. af sin produktion, er, som så mange andre fiskeriorienterede virksomheder, hastigt på vej frem med satsning på industrikunder, og dette markedssegment er i vækst, oplyser direktør Bent Markussen. Fiskerikunderne er dog stadig fabrikkens klart største kundegruppe.

ErhvervsBladet oplyser, at ud over industrisegmentet har metalvarefabrikken satset på en nicheproduktion af kavbelautoværn. De blev aldrig en succes i Danmark, men i fx Sverige opstilles de i stor stil. Irland og Norge er andre europæiske markeder, og autoværnene er blevet opstillet så langt væk som Sydafrika, New Zealand og Australien. Senest er der opnået en godkendelse i USA. Det er et marked, der stilles store forventninger til hos A/S Brdr5. Markussens Metalvarefabrik. En stor del af afsætningen foregår via det svenske selskab, Blue Systems AB, som den vestjyske virksomhed er hovedaktionær i.

Ved siden af sine egenprodukter forhandler den vestjyske fabrik en række agenturprodukter, men produktionen fastholdes i Danmark, hvor fabrikken har investeret i nogle af markedets nyeste robotter.

Den stærke automatiseringsgrad betyder, at fabrikken, ifølge salgschef Preben Nielsen, sagtens kan konkurrere med Fjernøsten. Fabrikken ejes af BMM Holding.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08