Outsourcing presser indtjening
[i]Ekspert advarer mod at lade kunden få hele fortjenesten ved outsourcing.[/i]
- Når man forærer hele besparelsen til kunden, sænker man dækningsbidraget, og forværrer sin egen situation, siger direktør Peter Aarø Rasmussen, Center for Underleverandører til Erhvervsbladet.
Ifølge Peter Aarø Rasmussen er det manglende indblik i prisdannelsen og manglende standhaftighed i forhandlinger med kunderne, der gør, at outsourcing kan blive en dyr affære for virksomheden. I ErhvervsBladet illustreres det ved følgende tænkte eksempel:
En dansk industrivirksomhed producerer en vare til 400 kr. pr. enhed, og varen sælges videre for 800 kr.
Så flytter man produktionen til Kina, hvor enheden kan produceres for 300 kr.
Virksomheden fastholder en dækningsgrad på 50 pct. og sælger varen for 600 kr. til kunden - ikke mindst efter pres fra kunden, der har kendskab til, at varen nu produceres i Kina.
Man har altså sparet 100 kroner på produktionen, men mistet 200 kroner i dækningsbidrag.
Peter Aarø Rasmussen mener ifølge ErhvervsBladet, at en virksomhed, som outsourcer til et tredje land, påtager sig en ekstra risiko og ekstra omkostninger, og som minimum skal fastholde den samme indtjening. Reduceres virksomhedens dækningsbidrag væsentligt, kan virksomheden reelt være dårligere stillet end før en outsourcing. Underleverandørerne skal sikre sig et element af vækst i aftalerne med kunderne, når de outsourcer. Kun på den måde kan de sikre eller øge indtjeningen, selvom dækningsbidraget falder.