East Metal udvider igen
For East Metal giver det fordele at producere i Danmark i kombination med Letland. Afdelingen i Nakskov bliver nu udvidet med nyt trækcenter.
- Før blev de store konstruktioner samlet i Letland og derefter sejlet til Danmark med forhøjede omkostninger til transport. Nu laver vi svejsninger og samlinger i Nakskov. Det kan ikke svare sig at lave de helt store konstruktioner i Letland. Nakskov har også langt bedre faciliteter med hensyn til højde og bredde af lokaler. Vi har omkring 12 meter til loftet i det gamle Nakskov Skibsværft, siger Erik Gammelgaard.
Efter etableringen af en ny fabrik i Nakskov har East Metal også mod på at starte fabrikker andre steder.
- Skulle der komme en stor kunde et spændende sted, så er vi ikke ræd for at stille en fabrik op i nærheden. Vi har redskaberne til at gøre det. Den måde de tre nuværende fabrikker styres i dag vil være et glimrende eksempel for en fjerde fabrik.
Marketingschef Erik Gammelgaard mener, at den geografiske nærhed til kunderne er vigtig.
- Vi ønsker at have nogle tætte relationer. Vi vil ikke bare være en underleverandør. Vi vil være en partner for vores kunder, og så er nærhed et stærkt argument.
Nyt trækcenter
East Metal er lige nu i gang med at udvide sine kapaciteter.
Firmaet er ved at bygge Vesteuropas største trækcenter på fabrikken i Nakskov. Centret skal kunne teste træk op til 1.500 ton ved hjælp af en meget stor prøvestand. Det hænger sammen med, at blandt andet vindmøller bliver større og større, og der er behov for større testfaciliteter.
East Metal søger i det hele taget at udvide sine arbejdsområder.
- Vores primære områder er offshore olie og vindkraft, men vi prøver at gøre os uafhængige af nogle få brancher. De erfaringer vi gør med store konstruktioner til vind-industrien, prøver vi at udnytte andre steder. Vi udvider med opgaver inden for kranudstyr, kraftværker, mineindustri og råstofindvinding. Kranområdet er interessant. Vi har blandt andet fremstillet store løfteåg til Lindø Havn. Vi har allerede en del erfaringer og referencer inden for det område.
- Så har vi også øjnene rettet mod Femern-tunnelen. Den er vi meget interesseret i at være med til at producere. Med vores nye fabrik i Nakskov har vi ikke langt til Rødby Havn. Vi vil let kunne laste produkter på en pram og trække den ned til Rødby, siger Erik Gammelgaard forhåbningsfuldt.
Alternative forslag
East Metal arbejder i stigende grad på at præsentere alternative løsningsmuligheder for deres kunder, og ikke bare tage den første tegning som løsningen.
- Vi vil gerne kunne give kunderne nogle muligheder gennem et forholdsvist omfattende forberedende arbejde. Det er en investering fra vores side. Kan vi måske designe en konstruktion sådan, at den bliver lettere, men bevarer den styrke og funktion, som den skal have.
Læs mere i Jern og Maskinindustrien, der udkommer fredag.