23948sdkhjf

På batterier og grønne bølger over Østersøen

Scandlines har bygget en dieselelektrisk færge om til hybridfærge. 399 batterier erstatter en af skibets fem dieselgeneratorer.
M/F Prinsesse Benedikte er en af verdens største hybridfærger, og den første på ruten Rødby-Puttgarden.

I virkeligheden er selve teknikken bag hybridfærgen enkel. Den ene af færgens fem dieselgeneratorer er nemlig skiftet ud med 399 batterier med en vægt på 65 kilo stykket, og batterierne oplades af en dieselgenerator ved bedste ydeevne - nemlig på cirka 85 procent af dieselmotorens maksimum.

Det vil med andre ord sige, at færgens dieselgeneratorer altid arbejder på 85 procent, når de er aktiveret, og den overskydende strøm bliver lagret i batterierne. Det betyder, at dieselgeneratorerne ikke længere skal ligge og skifte ydeevne ved anløb og afgang fra havn og ved andre manøvrer tæt på land. Dermed slipper både passagerer og beboerne langs kysten for den klassiske sorte færgerøg, der skyldes ujævn forbrænding af dieselolien.

Du kan læse hele artiklen i den seneste trykte udgave af Jern og Maskinindustrien. Er du ikke allerede abonnent på den trykte avis, kan du købe et abonnement ved at klikke her:

http://www.jernindustri.dk/nyhedsbrev/Ab... - vælg abonnement og udfyld derefter felterne i bunden af siden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079