23948sdkhjf

Scandlines investerer 110 millioner i banebrydende hybridfærgeprojekt

Som verdens første færgerederi satser Scandlines på i stor skala at lagre overskydende energi i batterier om bord på M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden.
Rederiets hybridfærge kan med hybridsystemet optimere driften af skibsmotorerne, så brændstoffet udnyttes bedst muligt. Således forventes færgen at kunne reducere CO2-udledningen med op til 15 procent. Erfaringerne med hybridsystemet er så gode, at de tre øvrige passagerfærger på ruten ombygges til hybridfærger i løbet af 2014.

Der er Siemens, der har udviklet og leveret effektelektronikken og kontrolteknologien, der gør det muligt at benytte batterierne i stor skala.

"Sammen med batterileverandøren Corvus Energy er vi stolte af at være en del af dette unikke team sammen med Scandlines. Det er verdens første system af denne art, og vi er meget tilfredse med funktionaliteten og CO2-besparelsen," siger Ketil Aagesen, Head of Sales Domestic, Siemens AS.

Frem til 2015 investerer Scandlines over 300 millioner kroner i miljøforbedrende teknologier på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Læs mere om initiativet i den kommende trykte udgave af Jern og Maskinindustrien (udkommer 14. februar).

Er du ikke allerede abonnent på den trykte avis, kan du købe et abonnement ved at klikke her:

http://www.jernindustri.dk/nyhedsbrev/Ab... - vælg abonnement og udfyld derefter felterne i bunden af siden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094