Gasdrevne renovationslastbiler til København
Det er første gang, at gas erstatter diesel som brændstof i de københavnske renovationslastbiler.
De nye københavnske gaslastbiler er alle af typen Scania P 310 DB 6x2*4 LowEntry, der er udrustet med 9-liters 5-cyl. gasmotor på 310 hk samt 6-trins automatgear. Af hensyn til chaufførernes arbejdsmiljø er de udrustet med frembygget førerhus, der er placeret ekstra lavt på chassiset. Det giver både lettere ind- og udstigning samt forbedrer trafiksikkerheden især ved højresving i kraft af bedre udsyn fra førerpladsen.
Renovationslastbilerne er desuden udrustet med hydraulisk styrbar bagaksel, hvilket både forbedrer manøvreevnen under snævre forhold samt reducerer slitage på dæk og vejbelægning. Bilerne er forsynet med finsk-byggede NTM-renovationsaggregater, der er leveret af aut. Scania-forhandler Im. Stiholt A/S.
"Hos Scania ser vi et stort potentiale med gas som brændstof også til de tunge lastbiler og busser. Scanias gasmotorer er beregnet til at køre på både naturgas og biogas eller en variabel blanding af begge dele. Når biogassen bliver lettere tilgængelig til transportsektoren, kan vi opnå CO2-reduktion på op imod 90 % ved tung transport i forhold til konventionel dieseldrift", fastslår markedschef Anton Freiesleben.
Om kort tid leverer Scania desuden verdens første renovationslastbil med Euro 6-gasmotor, og senere på året følger en håndfuld Scania Euro 6-gaslastbiler til Fredericia,samt yderligere 12 gasdrevne Scania bybusser til Holstebro med samme Euro 6-gasmotorteknologi som i de københavnske gasrenovationsbiler.