Skyldnere giver virksomheder lommesmerter
Over halvdelen af de danske virksomheder er i knibe, fordi deres skyldnere ikke betaler. 56 pct. af de danske virksomheder oplyser, at de har likviditetsproblemer alene på grund af dårlige betalere. Det repræsenterer en stigning på otte pct. i forhold til sidste år, viser Intrum Justitias European Payment Index, der netop er offentliggjort.
- Virksomheder i Danmark og resten af Europa forsøger at overleve krisen, men er fanget i en ond cirkel, hvor de forsøger at betale deres regninger så sent som muligt, og samtidig kæmper de at få deres egne fakturaer betalt så tidligt som muligt, siger Morten Engelbæk, der er direktør i Intrum Justitia i Danmark.
Der er et lille lyspunkt, idet danske skyldnere nu betaler deres kreditorer lidt hurtigere end sidste år. I Danmark er betalingsforsinkelsen i business-to-business-betalinger faldet fra 13 til 12 dage.
Et andet lyspunkt er, at danske virksomheder i de seneste 12 måneder har afskrevet mindre gæld end de foregående 12 måneder. 2,6 pct., svarende til 44 mia. kr. af den samlede gæld, er afskrevet som tab i de seneste 12 måneder, hvor det året før var 2,9 pct. Men danske virksomheder kan stadigt lære noget af virksomheder i de andre nordiske lande, som klarer sig bedre i European Payment Index. Finland oplever eksempelvis, at afskrevet gæld er faldet med 16 pct. fra sidste år til 1,6 pct. - den laveste andel i Europa.
Intrum Justitia foreslår følgende 10 skridt, der kan hjælpe virksomhederne med hjælpe sig selv:
1. Udarbejd og implementer en solid kreditpolitik for at minimere risici og øge omsætning
2. Følg op på hvert trin af din kreditstyringsproces
3. Identificer de kunder du handler med
4. Lav en tydelig aftale med dine kunder hvor du opridser alle dine forretningsbetingelser
5. Integrer salgs-, marketing- og økonomiafdelingen for at undgå misligholdelser
6. Foretag kontinuerlige adressetjek på kunder
7. Hold øje med økonomiske og branchemæssige forhold hos dine nøglekunder
8. Implementer hurtige betalingspåmindelser og påfør eventuelt renter
9. Udvid din kundeportefølje og hold den i balance
10. Vent aldrig, tag altid øjeblikkelig handling på dine udeståender
mola