23948sdkhjf

Strategiskift øger efterspørgsel hos Formkon

Specialisten i produktudvikling, prototypefremstilling samt fremstilling af værktøjer og emneproduktion ved sprøjte- og trykstøbning, har for alvor fået hul på eksportmarkedet. Skive-virksomheden har rettet blikket mod de store kunder, så Formkon nu er i stand til at håndtere selv meget store og kompliceret projekter fra start til slut.
Vækststrategien har givet virksomheden en vækst i omsætningen på 30 procent, og virksomheden forventer yderligere vækst de kommende år.

De senere år har virksomheden oplevet en øget efterspørgsel først og fremmest fra det tyske eksportmarked. Ifølge Thomas Ullits, Area Sales Manager hos Formkon, betyder den øgede fokusering og optimering af kernekompetencer, at Formkon er konkurrencedygtig på disse markeder.

- Vores vækst i de senere år er primært hentet i Danmark og Tyskland. Tyskland efterspørger først og fremmest vores kompetencer inden for prototype fremstilling, mens vi i Danmark primært er efterspurgt for vores kompetencer inden for produktudvikling. Samtidig mærker vi, at den øgede fokus på et tættere samarbejde med de store kunder, hvor vi er med i processen fra start til slut, for alvor begynder at blive efterspurgt i Danmark, forklarer Thomas Ullits.

Formkon har inden for det seneste år udvidet fra 14 ansatte til i dag 22 ansatte. Organisationen er styrket på alle områder, lige fra salg, sourcing og produktion til projektadministration. Frem mod 2015 forventer Formkon en vækst i omsætningen med ca. 10 procent om året med Danmark og Tyskland som lokomotiver.

Hurgtig udviklingsproces

Ifølge Thomas Ullits er det et afgørende parameter for kunderne, at få produkter frem både hurtigere og billigere. Det betyder, at udviklingsprocessen skal optimeres. Formkon bliver yderst konkurrencedygtige på grund af integreret og gennemtænkt produktudvikling med fokus på processerne sprøjtestøbning og trykstøbning sammenholdt med en unik teknologi.

- Vi adskiller os fra konkurrenterne ved at vi kan fremstille prototyper af materiale, der matcher det serieproducerede materiale. Det betyder, at man allerede ved prototypen f.eks. kan teste styrken og funktionaliteten. Samtidig har vi opbygget et yderst fleksibelt koncept, hvor leveringstiden er ekstrem kort. Prototyper i plast, aluminium, magnesium og zink kan vi f.eks. levere fra tre arbejdsdage, siger Thomas Ullits.

Formkon er med på messen Metal 2012 og her vil virksomheden have spot på fremstillingskonceptet af prototyper, herunder materialevalg, leveringstid og økonomi.

Formkon har over 20 års erfaring med sourcing af sprøjtestøbte og trykstøbte løsninger i plast, aluminium, magnesium og zink. Samtidig har Formkon opbygget et netværk af kvalitetsbevidste samarbejdspartnere i Asien og Europa, når produktet skal sættes i produktion.

- Vores netværk af samarbejdspartnere i Asien og Europa er af stor betydning for et optimalt forløb, når produkterne skal sættes i produktion. Ud over at finde den rette samarbejdspartner, så kan vi også tage hånd om kvalitetsstyring, lager, logistik og fragt, siger Thomas Ullits.mola

Formkon A/S

Stand
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085