Presset Grundfos vil tjene flere penge med ny strategi
Grundfos tjener ikke nok penge. Ny strategi skal blandt andet få salget til at vokse seks procent om året.
Grundfos kom ud af 2014 med et resultat før skat på 881 millioner kroner mod knap 1,5 milliarder kroner i 2013. Resultatet er ikke tilfredsstillende, lyder det i en pressemeddelelse.
- Væksten er tilfredsstillende, givet at en række centrale markeder var præget af lav vækst. Vi har fastholdt og sandsynligvis udbygget vores globale markedsposition, selv om konkurrencen er yderligere intensiveret i specielt Asien.
- Men koncernens vækst og indtjening i danske kroner er skuffende, siger koncernchef Mads Nipper i meddelelsen.
Grundfos havde en omsætningsvækst målt i danske kroner på 1,6 procent, og det resulterede i en samlet omsætning på 23,6 milliarder kroner.
Det er Mads Nippers første årsregnskab for Grundfos. Han blev hentet til koncernen i august 2014 fra en anden dansk erhvervsgigant - Lego - netop for at vende flere års tilbagegang i virksomhedens indtjening.
Det skal nu ske med en ny strategi, som skal sikre "klare og fælles ambitioner, mindske organisationens kompleksitet, prioritere forretningsområder og markeder samt udstikke de væsentligste strategiske initiativer, der skal styrke konkurrencekraften frem mod år 2020".
Helt konkret skal Grundfos have en årlig salgsvækst på seks procent fremover. Derudover skal der sikres en markant højere indtjeningsgrad, fortsat høj kundeloyalitet og stor medarbejdertilfredshed.
- Alt i alt nogle store ambitioner og udfordringer, men jeg er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre, siger Mads Nipper om 2020-strategien.
Mens Grundfos vokser i Kina, USA og Sydamerika, så er den danske erhvervsgigant presset på hovedmarkederne i Europa og Rusland.
Grundfos henter over halvdelen af sin omsætning i Europa, som er præget af lav vækst. Det vigtigste marked er det tyske, og her skrumpede salget i 2014.
- Vores vigtige og største marked, Tyskland, viste god vækst i 1. halvår, men udviklede sig betydeligt negativt i 2. halvår. For helåret betød det negativ vækst, og markedet for cirkulationspumper viser stadig ikke den forventede salgsvækst.
- Desuden er vores salg og indtjening negativt påvirket af udviklingen i Rusland, som ligeledes er et af vores hovedmarkeder. Her er flere års imponerende vækst afløst af tilbagegang, siger Mads Nipper.
/ritzau/