23948sdkhjf

På rekordjagt i Rotterdam

Mere end 3.000 ingeniørstuderende fra Europa og Afrika samles til maj til Shell Eco-marathon.
Rotterdam lægger asfalt til, når selvbyggede brint-, el-, solcelle- og ætanolbiler til maj dyster om at køre længst muligt på mindst muligt energi. Og traditionen tro er danske deltagere klar til intens rekordjagt i 2015 udgaven af Shell Eco-marathon.

Fra Danmark deltager DTU igen i år i klassen for små bybiler med forbrændingsmotor. Her satser holdet fra det tekniske universitet i Lyngby på at runde 700 km/l i bil med en - dog voldsomt forbedret -plæneklippermotor. Også Aalborg Universitet vil være på plads i Rotterdam. Her stiller holdet op med en stærkt optimeret udgave af deres 3D-printede, brintdrevne bybil, som omregnet kørte 575 km på en liter benzin i 2014-udgaven af løbet.

"Årets udgave af Shell Eco-marathon ser ud til at blive lige så spændende som altid. Igen i år har vi stærke danske bud på vinderbiler fra to danske universiteter. Her knokler de kommende tekniske ingeniører netop nu på at optimere alt fra motorer til aerodynamiske designs og forbrændingssystemer. I mere end et årti har de danske deltagere bevist, at de er blandt den absolutte elite i Europa, når det kommer til innovation, teamarbejde og evnen til at levere under ekstremt pres," siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Dansk Shell.

I alt konkurrerer 230 hold fra Europa og Afrika i to kategorier: Den futuristiske Prototype-kategori for raketlignende køretøjer og kategorien for små bybiler, kaldet UrbanConcept.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094