23948sdkhjf

Gigantskibe skal drives af alternativ energi

Brændselsceller, bølger, sol og vind – det er de elementer, der skal drive fremtidens kæmpeskibe i et projekt udviklet af to af Nordens store rederier.
Verdens skibstrafik udleder ca. 2 % af det samlede CO2-udslip, og derfor kan det blive en god forretning at konstruere et skib, der kan drives af andet end dieselolie. Det tror man i hvert fald på hos det norske rederi Wilhelmsen og det svenske Wallenius. Derfor er de to rederier gået sammen om at skabe fremtiden skib, der har fået navnet ”ES Orcelle”. Det skriver Ingeniøren.

- Vi har lavet konceptskibet, både fordi vi anså det for vigtigt at have et konkret mål at arbejde hen imod, og for at få reaktioner på omverdenen. Og det får vi, fra hele verden - forslag til at løse problemer, som vi rejser. Tanken er, at visionen skal være ført ud i livet i 2025. Oplægget er vores drøm, vores vision, om et skib, udtaler chef for skibsafdelingen i Wallenius Wilhelmsen Logistics, Per Brinchmann, til Ingeniøren.

Skibet skal blandt andet drives fremad af 12 finner under kølen, som benytter bølgeenergi som driftsmiddel. Derudover er skibet udstyret med tre sejl i letvægtskompositmaterialer, som altid er i stand til at finde den bedste position i forhold til træk- og løftekraft. Sejlene kan endvidere bruges som solfangere.

Generelt skal skibet konstrueres af letvægtsmaterialer og med et bredere skrog og lavere dybdegang, så energiforbruget også mindskes på den led. I alt vil konceptskibet kunne rumme 10.000 biler på otte dæk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.135