23948sdkhjf

Nyt superstål skal sikre biler

En ny type ekstra smidigt stål skal bruges i tyske bildøre og kofangere for herigennem at mindske risikoen for personskade ved sammenstød.
Den nye type stål – kaldet TWIP-stål (twinning induced plasticity) har to egenskaber, der adskiller det fra almindelig stål. Dels er stålet i stand til at absorbere energien fra et sammenstød, og dels er stålet stærkt nok til ikke at krølle sammen ved kollisionen. Det skriver Ingeniøren.

- Ved deformeringen er stålet i stand til at absorbere meget af energien fra sammenstødet. Og mens du deformerer stålet, bliver det kun stærkere og stærkere. Ideen er, at du kan beskytte passagererne ved sende mindre energi videre til dem og mere ind i stålet, forklarer Dr. Stefan Zaefferer fra Max Planck Instituttet ifølge Ingeniøren til The Engineer.

Stålet er skabt i et samarbejde mellem Max Planck-Instituttet og Stahlinstitut VDEh, og virksomheder som Thyssenkrupp, Arcelor og Salzgitter Steel har allerede erklæret sig interesseret i det nye materiale.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125