23948sdkhjf

Stålgrossist øjner guld

Stålværkerne er i krise, mens slutbrugerne insisterer på stål til tiden – og det vil dansk stålgrossist lukrere på.
Der er store forandringer undervejs i de yderste led af værdikæden for rustfri stål, og i midten af kæden står i hvert fald én dansk stålgrossist på spring for at vise sit værd.

I værdikædens første led er de rustfrie stålværker i færd med at fokusere og konsolidere sig for at forbedre en hårdt presset profitabilitet. Og ifølge Kristian Sylvest, der er administrerende direktør hos Dacapo Stainless, betyder det, at værkerne ikke længere formår at agere direkte konkurrenter til grossisterne.

Tilpasningerne hos værkerne betyder simpelthen, at ressourcerne samles om kernekompetencerne, hvorfor lagre og servicecentre lukkes på stribe, og leveringstiderne på stål bliver mere og mere usikre. Den tendens bryder mange af de allerstørste stålaftagere, som traditionelt har handlet direkte med stålværkerne, sig ikke om.

- Kunderne er selv under pres fra bankerne i forhold til at nedbringe død kapital. Sammen med metoder som Lean, Six Sigma, Just-in-Time og outsourcing betyder det, at aftagerne aldrig har været mere anhængige af at få sit stål til tiden, og derfor er de begyndt at vende blikket mod grossisterne, siger Kristian Sylvest.

Opgør med den traditionelle grossist
Hos Dacapo i Silkeborg, som landede et 2014-regnskab i rekordernes tegn, er man klar til at bygge på den traditionelle grossistrolle for at lande nogle af de industrigiganter, der i kølvandet på stålværkernes reformer, leder efter nye partnere.

- Før var en grossist som en benzinstation. Kundens behov var at fylde tanken med oktan 92, og de tankede, hvor det var billigst. I dag tanker de oftere og i mindre mængder af både oktan 92, oktan 95, diesel og specialbenzin. De vil have vasket bilen, skiftet olie og fyldt sprinkler på, og de vil gerne, at benzinstationen selv finder ud af, hvornår det skal gøres, forklarer Kristian Sylvest.

En storstilet it-satsning hos Dacapo har været rettet mod en dybere integration i kundernes supply chain. Integrationen skal være vejen til at honorere de øgede krav fra kunderne om gennemsigtighed og faste priser, som stålværkerne ikke længere formår at leve op til.

- Når nu hverken stålværkerne eller aftagerne må ligge med lager, er det jo godt, det er vores metier, siger en fortrøstningsfuld Kristian Sylvest.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094