Qubiqa vil tredoble sin logistiksucces
Omlagt salgsstrategi har båret frugt for jysk logistikudvikler, som øjner en trecifret milepæl.
Direktør Axel Manøe Jepsen er naturligvis tilfreds med udviklingen. Man er gået fra at have arbejdet med en enkelt tysk storkunde til at brede salget ud.
- Vi begyndte at lede efter kunder, som lignede vores tyske storkunde, og vi tænkte, at det måtte være en fejl, at de ikke havde købt vores endnu, siger Axel Manøe Jepsen.
Fravalg gav pote
Den strategi har været en succes, og i dag sælger Qubiqa sit Layer Picker-system til danske og udenlandske kunder, som især er i fødevarebranchen og hvor der er behov for skånsom håndtering af emballager. I flere år stod salget ellers i stampe, fordi Qubiqa ifølge sin egen opfattelse satsede forkert.
- Tidligere gik vi efter store projekter i logistikbranchen, men det er svært at have et kundeforhold, når man også er konkurrent i samme branche. Det var en læring, vi skulle igennem, og nu har vi fokuseret forretningen.
Det krævede for eksempel, at man skulle fravælge nogle kunder, som man rent faktisk tjente penge på, men han mener, det har været fravalget værd.
Kan runde de 100
Axel Manøe Jepsen forventer at træet vil vokse, men ikke uendelig langt ind i himlen.
- Vi kan vokse til op over de 100 mio. kr. over de kommende år. Det skulle gerne ske, siger han.
I det hele taget glæder han sig over, at Qubiqa med LayerPicker er kommet på ret køl. I 2013 lykkedes det at vende et millionunderskud til et tocifret millionoverskud.