Danmark på vej mod luftfartseventyr
To store ordrer til flyindustrien vækker glæde i fremstillingsindustrien. Det kan betyde starten på en større flyindustri herhjemme.
I starten af maj var det den midtjyske Vildbjerg-virksomhed Multicut, der landede en ordre på titaniumdele til skroget på de nye Airbus A350 XWB-fly. Ordren blev præsenteret og underskrevet på et stort anlagt pressemøde foran den 92 meter lange Mazak-maskinlinje, der skal producere delene til de nye fly.
Sidst på måneden var det så Terma fra Grenaa, der satte kursen mod den kommercielle luftfart med en Boeing-ordre på omkring 100 mio. kr. underskrevet på et pressemøde i Industriens Hus i København. Terma skal levere komposit-dele til Boeings kommercielle 777-fly, hvor den østjyske virksomhed blandt andet skal producere dele til flyets haleror.
Stort potentiale
Hos Forsvars- og Aerospaceindustrien i Danmark (FAD) under Dansk Industri, ser man stort potentiale for hele den danske fremstillingsindustri:
- Det bliver forhåbentlig startskuddet til noget større. Vi tror, at der kan udvikles en meget større luftfartsindustri herhjemme, siger Morten Andersen.
Den forklaring bakker Martin Heide Jørgensen op om. Han er institutleder på Institut for Mekanik og Produktion på Aalborg Universitet.
- Erfaringen siger, at denne type opgaver typisk spreder sig til beslægtede virksomheder, der kan se, at de kan nogle af de samme ting, forklarer Martin Heide Jørgensen.
Han peger desuden på, at virksomhederne kan drage nytte af ”slipstrømmen” i processen med at tiltrække nye ordrer fra et mere kvalitetsbevidste kunder.
- Man kan sige, at noget af vejen til nye ordrer er banet, siger Martin Heide Jørgensen. Han henviser dog til, at nye virksomheder skal være certificeret efter rette standarder.
God timing
At disse aftaler kommer nu er ingen tilfældighed, vurderer Morten Andersen. Han henviser til den kampflykonkurrence, hvor Danmark skal købe nye bombefly, der skal afløse F16-flyene. Både Boeing og Airbus er en del af konkurrencen:
- Men de køber jo ikke noget her, hvis det ikke er ordentlig kvalitet til en ordentlig pris leveret til tiden, siger Morten Andersen.
Han peger på, at ordrerne kommer nærmest på et perfekt tidspunkt.
- Timingen er nærmest ideel for dem, der ikke leverer til den civile luftfartsindustri lige i forvejen. Vi håber, tror og regner med, at dansk industri kan få en del af kagen, siger Morten Andersen fra FAD.
Han henviser til, at både Boeing og Airbus har udgivet markedsanalyser, hvor der forventes en voldsom vækst i nye kommercielle fly frem mod 2033.
Boeing regner med at producere 31.358 fly for 4,6 billioner dollar (30,7 billioner kroner), mens Airbus forventer at fabrikere 36.770 fly til en sammenlagt værdi af 5,2 billioner dollar (34,8 billioner kroner).
Dollars som danske virksomheder altså kan få fat i.