Italien er nyt Siltec-land
Producenten fra Silkeborg servicerer nu også den italienske industri med hygiejniske kabelføringssystemer. Landets mange fødevareproducenter udgør et solidt kundegrundlag.
- Om vi skal levere til Tyskland, Østrig eller Italien er underordnet. I forhold til den personlige kontakt med agenterne er geografien heller ingen hindring. Når man først er på farten, betyder det intet at køre 500 kilometer mere til eksempelvis Milano, siger han og tilføjer, at mange herhjemme har tendens til at glemme Italien som eksportmarked, da der altid hersker en vis grad af politisk uro i landet:
- Det er noget kaotisk og svært at gennemskue for os kølige danskere. Forretningsmæssigt er vi dog ikke så langt fra hinanden, når man fokuserer på den nordlige del af Italien. Det gør vi i første omgang. Kundegrundlaget er i orden, da der er mange solide fødevareproducerende virksomheder, konkluderer direktøren og fortæller videre, at man tager et skridt ad gangen, når det gælder indsatsen uden for Danmarks grænser:
- Vi prioriterer en kontrolleret vækst. Det er vigtigt at kunne overskue et nyt marked. Både når det gælder potentiale, konkurrencesituation, logistik og alt det der står med småt. Der er vi konservative og går grundigt til værks. Italien opfylder kriterierne, fastslår Gasbjerg.
108.000 besøgende i Milano
Jagten på italienske kunder blev skudt i gang i maj måned med deltagelse på Ipack-IMA i Milano. En messe primært henvendt til levnedsmiddelindustrien som i år tiltrak 108.000 besøgende. Frank Gasbjerg fik bekræftet, at der er behov for midtjyske kabelføringssystemer i støvlelandet:
- Der var stor interesse. Vi havde en konstruktiv dialog med en del potentielle kunder og har efterfølgende leveret de første kabelsystemer, siger han og understreger, at de lokale italienske agenter får stor betydning for fremstødet:
- Vi vil være hovedagentur for dem. Akkurat som vi er for agenter i andre lande. Den strategi har vi fulgt, siden vi gik ind i Tyskland for elleve år siden. Det kræver optimal back-up og en stor tilstedeværelse fra vores side, men det betaler sig på bundlinjen. For alle parter, slutter Frank Gasbjerg.