Kæmpe-Simmerring til kæmpeskibe
Forsyningsskibe til offshore-industrien er store, men skal stadig være meget hurtige og smidige. Enorme dimensioner og høj kvalitet karakteriserer også de Simmerringe, der tætner drevet på skibet.
Sikkerhed, selv i høj sø
Til forskel fra de to af skibene, som er identiske og ca. 85 meter lange, vil det tredje – der måler over 93 meter – også blive udstyret med en tætning, der gør det muligt at bruge undervandsrobotterne på dybt vand. Ejeren af de tre skibe er det norske shipping-selskab Østensjø AS.
De to strukturelt identiske skibe, der hver har en længde på 85,20 meter, en bredde på 19,20 meter og en dybde på 6,50 meter, er for øjeblikket ved at blive bygget på det spanske skibsværft Astilleros Gondan. Drevkonceptet til VSS’en er særligt anvendeligt til offshore fragtfartøjer, fordi skibene skal kunne lastes og losses i hårdt vejr på åben sø. Dette kræver en høj grad af manøvredygtighed af skibet for at mindske risikoen for en kollision mellem skibet og riggen.
Derudover reducerer VSS’ens rullestabilisering af propellerne bølgernes effekt på skibet. Mere specifikt skabes et modvirknings-moment, der dæmper 80-90 % af de farlige, og for folk på dækket, generende bølgebevægelser. På den måde er sikkert arbejde en mulighed – selv i høj sø.
Flydende arbejdsplads
Endnu højere er det 120 meter lange og 7.500 tons tunge fragtskib, der planlægges indsat i drift i 2009, og som repræsenterer en flydende arbejdsplads og bopæl for 900 olieboringseksperter. Det flydende hotel har 900 senge (af disse er 300 enkeltkahytter) og har to kraner og yderligere 260 kvadratmeter arbejdsplads på dækket. Den drives af fem 2.500 KW VSP 32R5 EC/265-2-skruer.
Specielle Simmerringe
Lige så stort som skibet og dets drev er, lige så store er de ovennævnte Simmerringe, lavet af materialet 87 FKM 91136 og brugt til tætning af drevene. Dette materiale har bevist sin velegnethed til tætning af skibsdrev. Kravene til tætning fra saltvand på den ene side og fra olie på den anden kræver yderligere vigtige foranstaltninger. Simmerringens stålindlæg er lavet af rustfrit stål og behandlet med et specielt bindemiddel. Fjedrene er også i rustfrit stål og behandlet med anti-korrosionsmiddel og yderligere beskyttet med gummislanger.
Kilde: Freudenberg Simrit