Nyt Dacapo-brand fordobler salget
En række nye produkter, hvor ruheden har fået et nøk nedad, har ramt markedet med stor pondus.
De nye produkter er udviklet i samarbejde med en række store rustfri stålproducenter og henvender sig til fødevareindustrien.
- Målsætningen er klar. Vi skal fortsætte med at øge vores afsætning med 50 procent årligt. Det gør vi blandt andet ved koncernaftaler med flere store globale kunder, der ønsker ensartet kvalitet, uanset om de bygger et nyt mejeri i Danmark, Asien, USA eller hvilket som helst andet sted, siger Kristian Sylvest, administrerende direktør hos Dacapo Stainless.
Produkterne er udviklet, så de følger ruhedsanbefalingerne fra European Hygienic Engineering & Design Group, EHEDG. Her skal ruheden maksimalt være på 0,8 my, som øger hygiejnen og gør det hurtigere at rengøre fødevaremaskiner og procesudstyr.
Produkter fra fire leverandører – fordelt på Italien og Kina
Dacapo har nu et fuldt sortiment i både satin-udførsel og som dobbeltbejdset. De dobbeltbejdsede rør og fittings er produceret i Europa, mens satin-produkterne kommer fra den mangeårige kinesiske samarbejdspartner King Lai.
- De produkter, King Lai producerer, er af så høj kvalitet, at de er for dyre at producere i Europa. En kombination af håndarbejde og robotteknologi gør King Lai til den globalt stærkeste spiller på dette område, så markedsfordomme om ”Kinamanden” er gjort til skamme, siger Kristian Sylvest.
Michael Lund, der er salgsdirektør hos Dacapo, forklarer, at det var efterspørgsel hos kunderne, der trak grossisten ind på det nye område.
- Det er vigtigt, at der i EU er nogen, som kæmper slutbrugernes sag. Det skal gøres lettere at være slutbruger af rør og fittings til levnedsmiddelindustrien. Normerne skal forenkles og harmoniseres, siger salgsdirektøren, som også er virksomhedens repræsentant i ECISS.