23948sdkhjf

Dansk eksport til Tyskland får nye vitaminer

Et nyt eksporttiltag skal give danske virksomheder et blik på dem selv og deres eksportmuligheder på det store tyske marked. Det er Fremstillingsindustrien under Dansk Industri, der har sat initiativet i gang. Der er plads til 10 virksomheder ad gangen.
De tyske industrivirksomheder efterspørger i høj grad danske produkter og komponenter fra metal- og maskinindustrien.

Gennem de sidste 10 år er den danske eksport på det tyske marked steget med 68 pct. I 2004 købte tyskerne for 24,5 mia. kroner danskproducerede metal- og maskinkomponenter.

I 2014 var det tal vokset til 41,1 mia. kroner, viser tallene.

Med den stigning i mente har Fremstillingsindustrien under Dansk Industri netop lanceret et eksporttiltag, der skal føre flere metalbearbejdende virksomheder ind på det tyske marked.

- Der har været en stigende efterspørgsel fra vores medlemmer, som gerne vil ind på det tyske marked, men som måske ikke har tid og overskud til det i hverdagen, siger Christian Eskelund, der er chefkonsulent i Fremstillingsindustrien.

Ifølge ham øjner flere danske virksomheder en chance ved naboerne i syd, fordi der endnu ikke er helt nok gang i hjemmemarkedet.

Hvis man som virksomhed deltager i forløbet får man besøg af en konsulent, der udfærdiger en rapport om virksomheden. Det er den, man tager udgangspunkt i, når man skal finde ud af, hvordan vejen ind på det tyske marked skal findes.

- Vi holder et spejl op foran virksomhederne og viser, hvad de er gode til, og hvad de kan blive endnu bedre til, forklarer Eskelund.

Alt efter, hvad rapporten så viser, vil Fremstillingsindustrien så løbende besøge virksomheden og følge op på, hvordan det går med de nye tiltag i løbet af de seks måneder, det varer.

Netværk med andre

Der er plads til 10 deltagere af gangen i forløbet. De 10 virksomheder får hvert deres individuelle forløb, men kommer stadig til at indgå i et netværk, så de kan dele deres erfaringer og viden.

Sidst i forløbet bliver virksomhederne så parret med potentielle tyske kunder og mulige forespørgsler. Der er nemlig bud efter de danske kompetencer.

- Det de tyske virksomheder efterspørger, er de klassiske danske dyder som fleksibilitet, imødekommenhed overfor kundens behov og levering til tiden af små serier, siger Christian Eskelund.

Og forløbet kan formentlig hjælpe virksomheder andre steder.

- Vi håber jo, at de egenskaber, virksomhederne får, kan bruges på andre markeder end det tyske, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094