NKT-strategiplan for vækst
[i]NKT offentliggjorde i forbindelse med årsregnskabet for 2003 onsdag en ny strategiplan for de næste fire år kaldet Upgrade to next level.[/i]
For koncernen som helhed er det målet at øge omsætningen med mellem 8 og 12 procent årligt i perioden 2004 til 2008, som strategiplanen dækker. Driftsindtjeningen, der angives som overskuddet før finansielle poster, skat og goodwillamortisering (EBITA), skal i 2008 udgøre cirka 6 procent af omsætningen. Derudover skal der nås et afkast, som overstiger det vægtede afkastkrav til både egenkapitalen og fremmedkapitalen. Endelig er det målet at udbetale 5 kroner pr. aktie i perioden frem til 2008, men der kan ske ekstraordinære udlodninger, hvis der opstår behov for at justere den finansielle gearing, som maksimalt må udgøre 40 procent.
Ekspansionen må ikke ødelægge det finansielle fundament i koncernen, hvorfor det tillige er vedtaget, at soliditeten skal ligge omkring 40 pct., samt at et opkøb ikke må beslaglægge hele det finansielle råderum, oplyser NKT.
Nilfisk-Advance skal være den førende udbyder af rengøringsmaskiner til kommercielt og industrielt brug. Derfor vil den organiske vækst blive suppleret med opkøb i branchen, der betegnes som yderst fragmenteret. Målene med opkøbene er at udvide produktsortimentet og styrke markedstilstedeværelsen.
NKT Cables skal først igennem en stabiliseringsproces, hvorefter der implementeres "en moderat akkvisitionsstrategi". Målet er at styrke NKT Cables' markedsandel og konkurrencekraft inden for energikabler i Central-, Nord- og Østeuropa. NKT Cables i Kina skal fortsætte som en separat forretningsenhed, og efter ledelsens vurdering er indtjeningen i Kina tilfredsstillende.
NKT Photonics, der indeholder udviklingsselskaberne, skal udvikles til en sammenhængende og bæredygtig forretningsenhed. Det er planen, at forretningsområdet de næste fire år skal vokse betydeligt - dels ved organisk vækst dels gennem opkøb, fremgår det af meddelelsen.
Kilde: Jern og Maskinindustrien