Tonsvis af stål og metervis af transportbånd på Asnæsværket
Bøgeris Transportbånd har leveret det nye aflastningsanlæg til Dong Energys kulhavn på Asnæsværket. Anlægget erstatter to lastekraner og kan styres af én mand med en fjernbetjening.
3
Billeder
Det nye anlæg er en stålkonstruktion med fem transportører, der skal transportere skibenes last til de områder på havnen, som er indrettet til opbevare brændslet, indtil det skal anvendes på Asnæsværket. Foto/Bøgeris Transportbånd.
Aflastningsanlægget skulle have været færdigt i foråret 2015, men udfordringer med etablering af de fundamenter, der bærer anlægget, har forsinket projektet en smule.
- Det har været en spændende og udfordrende opgave for os. Vi har haft et godt samarbejde med Dong Energy, der nu kan tage et topmoderne og velfungerende anlæg i brug. Vi er klar til at påtage os lignende opgaver fremover, siger direktør Hans Christian Nielsen, Bøgeris Transportbånd, der i anlægsperioden har haft seks-syv mand på sagen.
Anlægget består af 210 tons stål og fem transportbånd på henholdsvis 163, 90, 76, 36 og 10 meter. I alt er der monteret én kilometer gummi-transportbånd på anlægget. Hertil kommer galleri, serviceplatforme, omlaste-stationer og understøtninger.
Styres via fjernbetjening
Aflastningsanlægget er en del af moderniseringen af kulhavnen i Kalundborg og erstatter to gamle lastekraner. Det nye anlæg skal med sine fem transportører transportere skibenes last til de områder på havnen, som er indrettet til opbevare brændslet, indtil det skal anvendes på Asnæsværket.
Når der bliver losset fra skib til transportør, foregår det ved, at en grab losser kul ned i en specialdesignet, kørende fødekasse, som rummer 48 kubikmeter. Med det nye, energioptimerede anlæg er det blevet meget enklere at losse af sammenlignet med de gamle kulkraner. Anlægget bliver styret af én mand via fjernbetjening.
Anlægget har en kapacitet på 800 tons i timen.