23948sdkhjf

Trådløse løsninger vinder frem

Datakommunikation i mobilnettet vinder hastigt frem i disse tider. Interessen vokser, og det er bestemt ikke uden grund.
De forhold, som danske leverandører og producenter af automationsløsninger stilles overfor har ændret sig markant i kraft af nye markeder i tidligere udviklingslande samt virksomhedernes skærpede opmærksomhed på it-sikkerhed. Det betyder, at det ikke altid er muligt at etablere en dataforbindelse med en telefonlinje til et modem eller via kundens netværk og den almindelige internetforbindelse.

Fjernsupport påkrævet
Automationsløsninger fra de fleste producenter i Danmark er ofte teknisk komplicerede løsninger med store krav til knowhow - ikke kun i design- og fremstillingsfasen, men også efterfølgende når udstyret er leveret og sat i drift hos kunden. Blandt andet af den grund er kundernes krav høje, når det kommer til support fra producenten og er oftest centreret omkring afhjælpning af fejl hurtigst muligt. Udstyret har sandsynligvis været en stor investering for kunden med besparelser i nødvendig arbejdskraft og optimering af tilgængelige ressourcer og processer i sigte.

Et eksempel er en PLC styret maskine, som en dansk producent skal levere til en udenlandsk kunde. Et krav fra kunden er, at producenten er i stand til at ændre programmeringen på PLC’en i tilfælde af ændrede behov hos kunden eller i tilfælde af fejl på maskinen.

Mange steder i verden, særligt uden for EU, er mobilnettet mere udbygget end det kablede telefonnet, og det er derfor problematisk at imødegå kundens krav med et almindeligt opkaldsmodem til telefonnettet. En forbindelse til kundens lokale netværk og derfra videre til internettet er selvfølgelig også en mulighed, men kræver involvering af kundens it-ansvarlige. Denne tillader måske ikke udefrakommende adgang til netværket eller besidder ikke de nødvendige kompetencer til at oprette en sikker forbindelse over internettet (VPN). Netop derfor vælger flere og flere producenter en GSM-løsning, når de leverer udstyr til udenlandske kunder. Det sparer både dem selv og kunden for en masse tidskrævende arbejde med opsætning af IP-netværk eller forsvarlig kabling af telefonlinjer i produktionsmiljøet, og sikrer samtidig kunden den support fra leverandøren, som gør ham sikker i sit valg.

Alarmbeskeder via SMS
Et andet eksempel på effektivisering med GSM involverer mobiltelefonen. Alarmbeskeder via SMS til driftsansvarlige vinder meget hastigt frem, og udviklingen i markedet peger på, at kunderne i stigende grad efterspørger denne funktionalitet. Uanset om det drejer sig om komplekse produktionsanlæg eller mere simple automationsløsninger som pumpestyringer og styringer til private hjem. Det kunden får ud af en SMS-løsning er hurtig besked ved fejl og mulighed for at reagere med det samme.

Fremtidens løsninger
Flere løsninger, end man umiddelbart tror, kan gøre brug af GSM og udnytte de ekstra funktionaliteter og brugervenlighed. Hos SEC DataCom har man valgt at fokusere på disse løsninger, og kan derfor hjælpe virksomheden og kunderne med at udnytte mulighederne.

Kilde: SEC DataCom

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086