Afgifter lige sat ned - nu vil vismænd sætte dem op
NOx-afgiften på kvælstofoxisider er sænket for meget og afgiften på svovl skal mangedobles, siger vismænd i ny rapport. Afgiftsnedsættelser har ellers lige sikret bedre økonomi i den tunge industri i Danmark. DI advarer mod konkurrenceforvridning.
Aalbort Portland sparer 14 mio kr. om året på den nye nedsættelse af NOx-afgiften, men nu vil de miljøøkonomiske vismænd have sat afgiften op
Men knap er den vedtaget af den blå blok i Folketinget, før afgiften nu foreslås hævet igen.
Det er de miljøøkonomiske vismænd, der i en rapport om luftforurening offentliggjort tirsdag, foreslår, at afgiften hæves, fordi den er nedsat ”for meget”. NOx-afgiften koster ganske vist mere, end udledning af kvælstofoxider koster samfundet i form af helbredsomkostninger.
Men afgiften bør ifølge vismændene være 13 kr. fremover og ikke 5 kr., som den bliver pr. 1. juli.
Samtidig foreslår de miljøøkonomiske vismænd, at afgiften på svovl, SO2, som kommer fra kraftværker, boligopvarmning og især fra industrien hæves fra de nuværende 11 kr. pr. kg til mellem 15 og 75 kr. pr. kg afhængig af, hvilken sektor svovlforureningen stammer fra.
Vismændene mener, afgiften skal afspejle de samfundsmæssige omkostninger, som svovl-udledningen afstedkommer i form af for tidlig død.
De miljøøkonomiske vismænd foreslår afgifterne reguleret, fordi de i rapporten opjusterer værdien af såkaldte ”statistiske liv” fra 17 til 31 mio. kr.
Statistisk liv er ifølge vismændene en opregning af befolkningens betalingsvilje for at opnå en lille reduktion i risikoen for at dø tidligere end gennemsnittet. Hvor meget er befolkningen for eksempel klar til at betale for øget trafiksikkerhed, hvis det kan mindske risikoen for tidlig død i forhold til gennemsnittet.
Vismændenes forslag møder hård modstand i Dansk Industri.
- Danmark er ikke en isoleret ø. Vi er tæt forbundet med resten af verden. Afgiftsforhøjelser i Danmark vil svække de danske virksomheders konkurrenceevne. Det kan kun undgås, hvis man kan fastsætte internationale afgifter for NOx og svovl, siger miljøpolitisk chef i DI Karin Klitgaard, til Ledelse Idag.dk
- Virksomhedernes udledning af NOx og svovl bliver allerede nu begrænset af miljølovgivningen. Hvis man hæver afgifterne, beder man altså virksomhederne om at bidrage to gange, tilføjer Karin Klitgaard