23948sdkhjf

Ny Brüel-ledelse vil undgå faldgruber

Den nye Brüel-ledelse er meget bevidst om ikke at ryge i de fælder, som kostede Brüel International livet.
En fast hånd om de faste omkostninger er grundstenen for en bæredygtig drift hos Brüel Systems. Vaskeanlægsproducenten fik nyt liv i marts 2015, efter Brüel International var gået konkurs.

- Fordelen har været, at vi kunne starte forfra. Der var en række ting ved den gamle måde Brüel International kørte på, som ikke var hensigtsmæssig, siger administrerende direktør og medejer Kurt Bech Christensen, der i øjeblikket råder over 45 ansatte.

LÆS også: Brüels søsterselskab giver synergier

Det var meningen, at direktøren skulle tiltræde hos Brüel International, men to dage inden tiltrædelsesdatoen gik virksomheden konkurs. Nu er Kurt Bech Christensen i stedet medejer.

- Der var ingen daglig ledelse. Brüel havde været i krise nogle år, og når der ikke er en daglig ledelse, er det svært at få rettet ind. I situationen opstår der meget let suboptimering, siger direktøren.

2015 er gået over al forventning, fortæller direktøren. Omsætningen var på 13-14 procent over budgettet. Og på bunden var et sort nul budgetteret. Den siger nu i hvert fald 5 procent efter skat.

Omkostninger barberes ned
Hos Brüel Systems er strategien i dag, at virksomheden skal være en strømlinet projektvirksomhed. Det betyder blandt andet, at de fleste af vaskeanlæggenes komponenter kommer fra underleverandører i stedet for at blive produceret på adressen i Hjørring. Fabrikken skal i stedet primært bruges som samlefabrik.

- Vi er en projektvirksomhed, og det vil sige, at vores omsætning kører op og ned. Det gør, at vi skal sørge for, at de faste omkostninger er bragt ned. Brüel havde tidligere høje faste omkostninger, og det betød, at man var nødt til at hente nogle projekter, der lå i kanten af de kompetencer, som virksomheden havde. Og til en dårlig dækning, forklarer direktøren.

Det er enten danske eller polske leverandører, der laver komponenterne i dag. I nogle situationer kan det dog godt ske, at det koster lidt mere at lægge opgaver uden for huset, medgiver direktøren.

- Men mange af de ting, som vi får fra Polen, er markant billigere, end vi selv kan lave dem til.

Service overrasker positivt
For at holde fokus har virksomheden defineret fem kundesegmenter, der er de primære. Poolmarkedet, der er fabrikker, som kun lever af at vaske kasser, er vigtigst. Derudover leverer virksomheden udstyr til fiskefabrikker, slagterier, mejerier og bagerier.

- Vores kerneforretning er vaskeprocessen og tørring. Men service har overrasket os helt vildt i 2015. Vi har over 1.500 anlæg spredt over hele verden, og anlæggene skal vedligeholdes – enten gør vi det – ellers sælger vi reservedele til det, fortæller medejeren og tilføjer, at reservedelene stadig bliver produceret i Hjørring.

Store turn key-projekter udgør i dag maksimalt halvdelen af omsætningen, mens service giver en tredjedel af salget og resten som mindre projektsalg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.875