BJ-Gear finder væksten i Danmark
Nye produkter og flere sælgere giver stigende omsætning.
- Fremgangen er først og fremmest sket på grund af en god organisk vækst på toplinjen. Væksten er sket ved øget markedsbearbejdning, fordi vi har udviklet nye produkter, der er kommet på markedet, og vi er mere aktive ude hos kunderne - både i udlandet og herhjemme, siger administrerende direktør og ejer Flemming Graversgaard.
BJ-Gear finder dog stadig den største andel af omsætningen i udlandet, og eksporten udgør 60 procent af det samlede salg.
Investerer i nye maskiner og anlæg
En anden årsag til væksten skal findes i en mere effektiv produktion. BJ-Gear har investeret i maskiner og anlæg, hvilket man i efteråret 2015 også modtog DI Østjyllands Initiativpris for på grund af virksomhedens satsning på automatisering og robotteknologi.
- Resultatet er også et udtryk for effektiviseringer ved automatisering. Det er både ved nye bearbejdningscentre og robotter, uddyber Flemming Graversgaard.
Den østjyske virksomhed finder primært sine udenlandske kunder i hospitalsudstyr - scannere og patientborde - og i fødevareindustrien, hvor hygiejniske produkter laves i plast eller rustfrit stå. I Danmark er kunderne først og fremmest indenfor fødevareindustrien eller maskinbyggere til andre industrier.
Komplette leverancer vinder frem
Direktøren mærker nye tendenser i markedet, som betyder, at ordrene bliver mere komplekse og har flere arbejdsgange. For kunderne efterspørger mere komplette system- og modul-leverancer.
- Vi monterer og laver afgangstest, og det stiller krav til vores fysiske rammer og dokumentationen, fortæller den administrerende direktør, der konstaterer, at den positive udvikling i 2015 er fortsat ind i det nye regnskabsår.
- Vi følger budgettet fint. 2016 kommer til at minde meget om 2015.