Hesø udvikler vaskeanlæg til bilproducent
Vejle-virksomheden har netop konstrueret et specialanlæg til rensning af kulfiberdele. Leverancen er til en europæisk bilproducent, og ordren løber samlet op i 3,5 mio. kr.
- Forløbet var meget komprimeret. Vi startede stort set fra nul, da kunden samtidig var i gang med at implementere en ny produktionsstrategi. Der skulle tages højde for en række ubekendte faktorer, men vi havde en tæt dialog undervejs, fastslår han og fortæller videre, at anlægget er en kombination af en frontlågevasker og en tunnelvasker, der tidligt i konstruktionsfasen kun skulle håndtere én type emner, men det blev ændret.
- De ønskede en mere fleksibel løsning, så man kunne rense emner i flere størrelser. Det fik vi justeret, så anvendelsesmulighederne endte med at blive meget fleksible. Der kom også en sideordre i form af et transportanlæg, så i alt løb ordren op i 3,5 mio. kr.
Mere kulfiber på vej
Selvom den sydjyske virksomhed i høj grad konstruerer anlæg til behandling af metalemner, vurderer Kristian Pausgaard, at det stigende brug af kulfiber i bilindustrien kan føre til flere spændende opgaver de kommende år.
- Kulfiber er ikke længere forbeholdt Formel 1 biler. Det er stadig primært de dyre og hurtige gadebiler i luksussegmentet der benytter materialet i større omfang, men vi kan fornemme på vores udenlandske samarbejdspartnere, at der er en transformationsproces undervejs, forklarer han og uddyber, at flere af bilindustriens større underleverandører er begyndt at kigge på udvidelser af produktionsfaciliteterne for at være forberedt på fremtiden.
- Der kommer til at ske rigtig meget på området, og vi skal være klar til at jagte de nye muligheder.
Tysk messe-succes
Tendensen i de første fire måneder af 2016 har været positiv, både herhjemme og på eksportmarkedet. Generelt er der tikket flere danske ordrer ind end normalt, og så har man - til direktørens store overraskelse - haft succes på Metav-messen i Düsseldorf.
- Jeg havde absolut ingen forventninger. Vi havde dårlige erfaringer fra sidste gang, men tog chancen sammen med vores tyske søsterselskab. Det har vi ikke fortrudt. Vi fik ordrer med hjem, og faktisk mange kontakter. Arrangørerne har gjort messen mere attraktiv ved at gøre den mindre og mere målrettet. Det gav et bedre flow af brancherelevante gæster, og var en klart bedre oplevelse for alle, slutter Kristian Pausgaard.