23948sdkhjf

Maskinforhandlerne kæmper med flaskehalse

Ordrerne kommer i klumper, mens leveringstid bliver vigtigere
Salget går op og ned i løbet af året hos de danske maskinforhandlere, der oplever et svagt stigende marked. Det fortæller branchens aktører i Jern & Maskinindustriens analyse af de danske maskinforhandlere.

At efterspørgslen efter maskinerne kommer i bølger, mærker teknisk chef hos Amada, Michael Laursen. I starten af 2016 var der fuldt tryk på salget, mens forhandleren lige nu er inde i en mere rolig periode.

- I øjeblikket har vi travlt med at installere de maskiner, som vi solgte i sidste halvdel af 2015 og starten af 2016, fortæller han.

Den samme tendens præger udviklingen hos nordvestjyske Kapema.

- Måske er vi på den anden side af det største her-og-nu køb. Branchen har været i en ørkenvandring i nogle år, hvor der ikke er blevet investeret. Sidste år så vi en ketchup-effekt, hvor der blev investeret i alt det, som man har gået og haft behov for gennem de sidste år, men ikke turde købe, siger Peter Mortensen, administrerende direktør hos Kapema.

Se tallene fra analysen her

Drøn på store markeder
Flextek har ikke offentliggjort sit 2015-regnskab, men her beretter man om et aktivitetsniveau på samme niveau som året før. Forhandleren mærker dog, at maskinleverandøren Okuma har travlt, fordi der er drøn på det japanske og amerikanske marked. Det sætter leveringstiden under pres.

- Vores lagerbeholdning er langt hen ad vejen den samme, men vores leverandør var hurtigere til at skaffe maskinerne lige efter finanskrisen. Dengang var leveringstiden tre-fire måneder, nu er den syv til ni måneder, siger den administrerende direktør hos Flextek, Henning Dam.

Kompleksiteten betyder noget for leveringstiden, men der er også nogle maskintyper, der er længere leveringstid på end andre.

- Generelt er leveringstiden gået op. Set med vores øjne, er det ikke Europa, der er årsag til den længere leveringstid. Det er primært fordi, at det går godt andre steder. Der har været nationale tiltag i Japan, der har betydet, at der er travlt, og samtidig er væksten høj i USA, uddyber han.

Ejer er serieproducerende
Andre aktører i branchen har store globale maskinproducenter som ejere. Cirka 75 procent af Amadas leveringer sker fra et lager et eller andet sted i Europa.

- Det er en af vores forcer. Vi kan derfor næsten altid finde en maskine på et lager. Vi har korte leveringstider, og vi har eksempler fra foråret, hvor vi har leveret en kantpresser fra uge til uge. Det er ikke alle kunder, der har de samme krav, men vi oplever jævnligt, at det er et salgsparameter, fordi kunderne tit har en ide om, hvornår det passer ind i deres planer, siger den tekniske chef hos Amada, Michael Laursen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088