Outsourcing i stålbranchen
”Gør det du er bedst til”, og lad andre om det de er gode til. Et slogan der ikke kun gælder i bankverdenen, men overalt i erhvervslivet. For at kunne reagere hurtigt på kundehenvendelser og nemt klare dag-til-dag-levering af standard-produkter har Tibnor, som er Nordens største stål- og metalgrossist, valgt at outsource en del af sine bearbejdnings- og logistikopgaver til Ib Andresen Industri.
- Vi aftager mellem 1200 og 1400 tons stål om året. Det drejer sig især om plademateriale i forskellige tykkelser og formater. Derudover bruger vi en hel del pre-painted stål, og her stiller vi især krav om, at det skal kunne tåle at blive bukket og bearbejdet, uden at lakken slår revner eller skaller af, siger Henrik Jacobsen, som er indkøbschef hos Riegens.
- Vi ønsker ikke selv at have meget store mængder liggende på lager, og har derfor brug for at kunne få relativt små leverancer med meget kort varsel. Vi har altid ca. 10 dimensioner liggende på lager hos Tibnor – eller rettere hos Ib Andresen Industri. Det betyder, at vi kan få dem leveret med 1-2 dages varsel. De andre og mere specielle dimensioner, vi ind imellem skal bruge, kan tage op til 5 dage, fortsætter han.
Et usædvanligt kunde-leverandørforhold
Naturligvis er forholdet mellem Riegens og Tibnor et kunde-leverandørforhold, men begge parter opfatter det snarere som et samarbejde. Og et samarbej-de kræver tillid og åbenhed.
- Hver anden måned holder vi planlægnings- og evalueringsmøder med Tibnor. Ib Andresen Industri er naturligvis også repræsenteret ved disse møder, for her bliver der lagt planer og lavet aftaler om, hvor meget vi forventer at aftage i de kommende måneder. Så indretter Tibnor og Ib Andresen Industri sig efter det. Det er uhyre vigtigt, at vi er totalt ærlige overfor hinanden, ellers kan vi heller ikke stille de krav, vi gør, til hinanden, siger Henrik Jacobsen.
Fra venstre ses Henrik Jacobsen og Bjarne Bengtsen fra Riegens A/S samt Peter Eriksen og Thomas Lund fra Tibnor A/S
Konkurrencedygtig outsourcing
- Et sådant leverandør-kunde-forhold er jo ideelt. Dem vil vi gerne have mange flere af, siger Peter Eriksen, salgsdirektør hos Tibnor.
- Men det kræver også en del af os selv, blandt andet at vi kan levere præcis den ønskede mængde på det helt rigtige tidspunkt. Det ville enten betyde, at vi skulle udvide vores egen lagerkapacitet betydeligt, eller at vi indgik et samarbejde med et firma som Ib Andresen Industri. Og outsourcing har så vist sig at være det helt rigtige valg, siger salgsdirektøren.
Samarbejdet med Ib Andresen Industri er ikke kun et spørgsmål om lager-kapacitet. Ib Andresen Industri er et stålservicecenter med alt, hvad dertil hører af forarbejdningsfaciliteter, kapacitet og know-how. Trods dansk løn-niveau har ordningen vist sig at være absolut konkurrencedygtig.
Outsourcing har fået en klang af, at man flytter arbejdet til udenlandske og billigere markeder. Men en anden af Ib Andresen Industris forcer, udover den store know-how, er netop den centrale beliggenhed. Med koldvalsede og galvaniserede plader på lager i Langeskov og varmvalsede plader i Vejle og en samlet lagerkapacitet på over 160.000 tons stål, kan der garanteres dag-til-dag-levering over hele landet.
Lige den ekstra service
- Outsourcing er ikke nødvendigvis en endegyldig succeløsning alle vegne i erhvervslivet. Men da vi hos Tibnor lavede en analyse af vores egne ressour-cer og sammenlignede dem med, hvad vi kunne få hos Ib Andresen Industri, kom vi frem til det resultat, at nogle ting kan det faktisk bedst betale sig at lade andre gøre, siger Peter Eriksen.
- En anden undersøgelse med perspektiver i, er at finde frem til, hvad er det, der flytter kunden fra gruppen af tilfredse kunder til gruppen af glade og loyale kunder, der ikke shopper rundt efter den til enhver tid billigste pris. Måske er det lige den ekstra service, der skal til. Og hvis vi kan levere den med lidt hjælp udefra, så er det sådan vi gør, slutter Peter Eriksen.
Kilde: Tibnor. http://www.tibnor.dk