Robotiværksætter vil indtage verdens klasselokaler
En lille, nyudviklet robot tager fart i Odense. Bagmand satser på at være i 7.500 skoler om to år. SE VIDEO
Bag Kubo står Tommy Schou Lund Outzen (CEO) og Daniel Friis Lindegaard (CTO). De har arbejdet med den lille robot sideløbende med studiet som civilingeniører i lærings- og oplevelsesteknologi. Idéen til Kubo udsprang da også af et kursus på SDU, hvor de to skulle udvikle læring via teknologi uden en skærm. Det blev altså den lille robot, der programmeres på en helt speciel måde.
Penge og PR via crowdfunding
Indenfor nær fremtid håber de to
Et klogt hoved
Kubo består af et hoved, en krop og de kvadratiske brikker, Tagtiles. Arbejder man med programmering, anvender man et programmeringshoved og -brikker, mens et andet hoved med højttalere bruges, hvis man arbejder med musik, forklarer Tommy Schou Lund Otzen.
Programmeringssproget, der understøtter og er specialudviklet til Kubo, kaldes Tagtiles. Det er en teknologi, som i kombination med robotten gør det komplekse emne håndgribeligt for børn helt ned til tre år. Tagtiles er kvadratiske brikker, som indikerer, hvad der kodes sammen for at få robotten til at udføre en opgave.
Se video med robotten i brug nederst i artiklen .
bagmænd, at Kubo-robotten vil indtage hele verden. Om få måneder åbner firmaet nemlig for en crowdfunding-kampagne, som henvender sig til et globalt marked.
Kubo består af et hoved, en krop og de kvadratiske brikker, Tagtiles. Arbejder man med programmering, anvender man et programmeringshoved og -brikker, mens et andet hoved med højttalere bruges, hvis man arbejder med musik, forklarer Tommy Schou Lund Otzen.
Programmeringssproget, der understøtter og er specialudviklet til Kubo, kaldes Tagtiles. Det er en teknologi, som i kombination med robotten gør det komplekse emne håndgribeligt for børn helt ned til tre år. Tagtiles er kvadratiske brikker, som indikerer, hvad der kodes sammen for at få robotten til at udføre en opgave.
Se video med robotten i brug nederst i artiklen .
- Inden længe vil vi lancere en crowdfunding-kampagne på et af de helt store crowdfunding-sites, hvor forældre, skoler, lærere og udviklere kan få fat i første produktion af Kubo-robotten. I forbindelse med kampagnen vil vi lancere nogle helt vilde tiltag og annoncere nogle meget spændende nyheder, siger Tommy Schou Lund Otzen og tilføjer, at startskuddet til kampagnen sandsynligvis lyder i oktober. Til den tid forventer han, at firmaet har alle tegninger med mere, der skal til for at sætte produktion af værktøjer til plaststøbning til Kubo i gang.
Økonomisk er målet omkring en halv million. Med det grundlag vil Kubo nemlig have penge nok til værktøj, distribution og lignende, der skal til for at sparke robotten og firmaet i gang for alvor.
Kubo arbejder også på at få kontakter i USA. Til formålet er man gået i dialog med et amerikansk PR-firma, der kan skabe kontakt til en eller flere partnere på det amerikanske marked.
Skal ramme 7.500 skoler
Kubos crowdfunding-strategi sigter også mod at skabe interesse og kontakter helt fra starten. For eksempel hos læringsmiljøer, skolelærere og interesserede forældre. Men selvom der i Danmark er kommet first movers, som kan se det gode ved robotter i læring - for eksempel er tablets blevet en del af folkeskolen – er der et stykke vej.
For mens konkurrenterne stormer frem – Tommy Schou Lund Otzen vurderer, at de i løbet af to-tre år når ud til 10-15.000 skoler i adskillige lande – skal Kubo stadig det sidste stykke vej til markedet.
- Hvis vi skal eksistere, skal vi konkurrere med dem. Så om to år skal Kubo ramme 7.500 skoler – i hele verden, vurderer robotiværksætteren.