Nicheaktører tjener gode penge
Bodycote og Metalcolour har to af branchens højeste overskud.
- Vi har efterhånden fundet en niche og fået et fornuftigt produktmix, hvor vi kan tjene penge. Vi har købt Dampa (producent af loftprofiler i letmetal, red.) og har nu også slutprodukter i sortimentet. Dampa udgør cirka en tredjedel af forretningen, siger bestyrelsesformand Henrik Kaa Andersen, Metalcolour A/S, der regner med, at 2016-regnskabet kommer til at ligne 2015, der gav et pænt overskud.
Virksomhedens datterselskab, Dampa, producerer blandt andet lofter og vægge til krydstogtskibe i både Europa og Asien. Og det skæpper godt i kassen, ifølge bestyrelsesformanden.
På overfladebehandlerens fabrik i Nykøbing Falster benytter man en unik coilcoating-proces, som ingen andre i Danmark ligger inde med. Her bliver ruller af enten aluminium eller stål lakeret, hvorefter stålrullerne er klar til bearbejdning - blandt andet hos Dampa. Derudover laminerer datterselskaber i Sverige og Singapore også aluminium- og stålcoils.
Læs brancheanalyse:
Se branchens nøgletal her: Overfladebehandlerne går frem
Overfladebehandlerne mærker industriens opsving
Se branchens nøgletal her: Overfladebehandlerne går frem
Finder vækst på eksportmarkeder
En fælles ting for både Metalcolour og Bodycote er salget til eksportmarkederne.
Hos Bodycote, der ligger i Ejby på Fyn, gik indtjeningen en smule frem fra 2014 til 2015. Bag tallene finder man en udvikling, hvor energibranchen trak ned, mens projekter og stigende eksport kompenserede for nedgang.
- Vi har en relativt lille markedsandel i Nordtyskland, og det betyder også, at det er her, at der er et stort potentiale. Både i forhold til at vinde markedsandele og ikke mindst et marked i en god gænge, siger Jesper Rasmussen, general manager hos Bodycote Varmebehandling.
Cirka 20 procent af Bodycote Varmebehandlings omsætning sker på det sydsvenske marked og i Nordtyskland.