23948sdkhjf

Automationshus bruger succes-produkt som fyrtårn

Bilas produktforretning er i stor vækst. Det er sket ved en plan, der skal bringe produktforretningen op på niveau med projektforretningen, der har en trecifret millionomsætning. Og processen er længere end planlagt.

Som en inspiration bruger virksomheden Pallemagasinet Palomat, som har været en del af forretningen siden opfindelsen i 1992. Og produktet er i øjeblikket inde i en rivende udvikling med flere ansatte og et europæisk gennembrud.

- Vi bruger Palomat som inspiratoren. For flere produkter og koncepter gør, at vi meget lettere kan eksportere. Samtidig giver produkter mindre risiko, fordi man sørger for at lave det, som man kan lave, i stedet for alt det, som man tror, man kan lave. Øvelsen er ret simpel, men sværere at udføre, siger administrerende og medejer direktør Jan Bisgaard Sørensen, Bila.

Automationshuset har en række agenturer i sortimentet, der tæller robotter fra Kawasaki, Universal Robots og MIR.

Læs brancheanalysen: Automationshuse jagter stabiliteten

Mindsker pres fra konkurrenter
Produktstrategien giver allerede vokseværk hos Mors-virksomheden. Siden nytår har medarbejderne fået 50 nye kolleger, og der er nu over 200 ansatte. Virksomheden forventer, at der ansættes 50 mand mere i det kommende år. En væsentlig årsag er Universal Robots-agenturet, der kom til ved årsskiftet. Og flere forretningsben giver et stabilt fundament.

- Alle håndbøger siger, at vi skal lægge vores ingeniørbaggrund bag os – jeg er selv ingeniør – og drive forretning i stedet, siger direktøren.

- Derved bliver vi heller ikke så krampagtige over for projektforretningen, hvor vi har få, lange relationer til store kunder, som vi har lovet kapacitet. Derfor går vi ikke til gud og hver mand og tilbyder os på specialprojekter mere. Det gør også, at vi ikke konkurrerer så meget med vores kolleger længere.

Se branchens nøgletal: Her er automationsbranchen to højdespringere
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079