Stærke nye materialer skal slanke biler og rumskibe
Aalborg-professor står i spidsen for treårig satsning, som med betydelig EU-støtte skal få bilfabrikkerne, flyproducenterne og rumindustrien til at samarbejde.
- Nano-forskningen har indtil videre lovet for meget og leveret for lidt. I princippet er nano svaret på mange af de problemer, vi har med eksisterende materialer. Men i praksis har det været vanskeligt at omsætte den teoretiske viden til håndgribelige produkter. Vores mål er, foruden grundforskning, at fjerne de tekniske barrierer, så vi kan bruge nano-materialer kommercielt, fortæller Jesper de Claville Christiansen.
Hvis missionen lykkes, vil produktionen af lettere biler og fly være med til at reducere brændstofforbruget, og dermed være til gavn for både miljøet og forbrugernes privatøkonomi. Men materialerne vil også have stort potentiale i andre brancher. Jesper de Claville Christiansen forventer, at nyudviklede teknologiske løsninger, der i første omgang er forbeholdt bilindustrien og rumraketter, efterhånden vil sive ind i produkter, som vi alle sammen er i berøring med.
- Deltagerne fra rumfartsindustrien har en generel interesse i at holde sig ajour med, hvad der findes af nye avancerede materialer. Eksempelvis har man på rumrejser et problem med kosmisk stråling, som vil slå os ihjel, hvis vi prøver at nå til Mars uden beskyttelse. Ved at bruge de materialer, som vi arbejder med i det her projekt, kan man forhåbentlig få et godt strålingsskjold. Og de egenskaber vil også være nyttige andre steder under mindre ekstreme forhold, forklarer Jesper de Claville Christiansen.
Sideløbende med det europæiske ”Nanotough”-projekt kører der under ledelse af Teknologisk Institut et rent dansk forskningsprojekt med industrielle partnere under overskriften ”Extreme Materials for Extreme Environments”. Ifølge Aalborg-professoren er der en smart og logisk kobling mellem de to forløb.
- Det fireårige danske projekt giver os mulighed for at føre viden fra EU-projektet ud i danske virksomheder. Forskellige virksomheder vil have forskellige indfaldsvinkler til de her materialer, afhængig af, om de producerer vindmøllevinger, radiatorventiler, kabler eller flydele. Det er der klogt nok taget højde for i planlægningen, siger Jesper de Claville Christiansen.
Kilde: Aalborg Universitet - http://www.aau.dk