Sådan øges USA-eksporten
Maskineksporten til USA vokser og vokser, viser tal fra Eksportrådet. Men hvad kommer der til at ske med dansk eksport til USA efter den overraskende sejr til Donald Trump ved præsidentvalget? Vi har spurgt Ulrik Dahl, CEO i Eksportforeningen
- Der er formentlig flere forskellige årsager til, at flere danske virksomheder kigger mod USA. Dollarkursen er steget de sidste år, og det gør danske produkter mere konkurrencedygtige. Samtidig har der tidligere været en vis form for forskrækkelse over for USA. Man har frygtet, at hvis et produkt indeholder fejl, så vil man blive sagsøgt for millioner af dollar. Man skal selvfølgelig have respekt for de enkelte landes regler og love, men frygten har været overdrevet. Vi hører ofte kun om de få ekstreme sager, men sat i relief i forhold til risikoen, så er USA ikke værre end så mange andre markeder.
Hvorfor er det netop de små og mellemstore maskinvirksomheder, der har øget eksporten?
- De store virksomheder har været i gang med USA tidligere. De store spillere, eksempelvis Grundfos og Danfoss, har været i USA længe og skal være der qua deres størrelse, mens de mindre virksomheder måske har tøvet, blandt andet af frygt for retssager, eller mangel på kapacitet.
SMV-eksporten er ikke bare blevet større, men også mere global - hvad er forklaringen?
- Jeg tror igen, der er flere forskellige årsager. Regeringen har haft fokus på at brede eksporten mere ud blandt andet til BRIK-landene og USA. Man har oplevet en mætning på de eksisterende markeder, og derfor har mange virksomheder ledt efter nye markeder. Samtidig spreder effekten sig over tid som ringe i vandet. Man bliver måske inspireret af nabovirksomheden, og får mod på at prøve nye eksportmarkeder som USA.
Hvilke fordele har danske virksomheder på det amerikanske marked?
- Det øgede fokus på klima- og energioptimering passer rigtigt godt til mange danske virksomheder. Danske produkter er ofte ikke de billigste i initialpris, men hvis man ser på hele produktets levetid, energiforbrug og lignende, så er danske produkter pludselig rigtig konkurrencedygtige. Samtidig er mange standarder også blevet hævet over de seneste år, blandt andet i USA, eksempelvis med hensyn til fødevaresikkerhed. Det har krævet nyt procesudstyr hos mange fødevareproducenter, og her har danske virksomheder haft en række komparative fordele, blandt andet indenfor udstyr og anlæg til fiskeindustrien.
Hvilke overvejelser skal man have, før man bevæger sig mod det amerikanske marked?
- Man skal se USA ikke som et marked, men som en række separate delmarkeder. Der er stor forskel på, om du handler med Midtvesten, Østkysten eller Vestkysten. Noget så helt lavpraktisk som tidsforskellen er stor mellem Østkysten og Vestkysten. Hvis man vil ind på Vestkysten, skal man have medarbejdere, der gerne vil arbejde om aftenen.
Hvordan forventer du, det amerikanske eksportmarked vil udvikle sig med Donald Trump som præsident?
- Det er stadig for tidligt at vurdere konsekvenserne af præsidentvalget. Der er ingen tvivl om, at hvis USA lukker sig om sig selv, så vil det skade den danske eksport, da vi er en lille åben økonomi. Men dollar-kursen vil formentlig stige over den næste tid, og det vil styrke danske virksomheders konkurrenceevne.
Hvordan har danske virksomheder reageret indtil videre?
- Vi har fået henvendelser fra flere af vores medlemsvirksomheder, der har spurgt til det amerikanske marked. Vores forventninger er, at vi kan fortsætte den positive udvikling. Det er vind- og solenergi-området, der er mest sårbare, og vi har allerede set Vestas-aktien blive påvirket negativt. Men generelt anbefaler vi, at man slår koldt vand i blodet og ser tiden an. Hvis man står overfor store investeringer, kan det måske være en ide at vente et par måneder med at tage den endelig beslutning.