23948sdkhjf

Skærende værktøj sælger stabilt

Markedet vokser svagt, hvor Jylland trækker læsset.

Industriens appetit for skærende værktøj er stabilt og svagt stigende. Det fortæller branchens mest toneangivende aktører til Jern & Maskinindustrien.

- Generelt ser jeg udviklingen neutralt til svagt stigende i Danmark. Men vi ser klart en geografisk forskel på, hvor flere markeder stiger. Det er i de områder, hvor der er nogle store, stærke produktionsvirksomheder i vækst, og det smitter af på underleverandører i samme område, siger Simon Sondrup, salgs- og marketingschef i metal-divisionen hos Kyocera Unimerco Tooling.

Simon Sondrup fortæller, at aktørens salg er stigende, og han vurderer også, at stigningen er større end markedsaktiviteten. Han peger på, at en række kundepartnerskaber har gjort, at både kunden og Kyocera Unimerco øger aktiviteten.

Den positive tendens er størst i Nordjylland og i Midt- og Vestjylland. Derimod er der en mindre opløftende tendens hos de sjællandske kunder.

- Vi ser klart en positiv tendens i forhold til de kunder, som har formået at specialisere sig inden for nicheområder eller specielle segmenter og et snævert felt. Derimod har de bredere underleverandører sværere ved at tilkæmpe sig det samme arbejde og de samme ordrer, uddyber Simon Sondrup.

Stabiliteten varer ved

Den svenske koncern Sandviks danske direktør, Annette Stadager Bæk, kalder også det danske marked for sundt.  Salget af skærende værktøj fra Sandvik Coromant undgår de store udsving, som man tidligere har oplevet, og aktiviteten, der ligger på et godt niveau, er fortsat ind i 2016.

- Vi forventer også det samme niveau i 2017. Der er ikke de store udsving, og det er fordi, vi har et sundt marked, siger den administrerende direktør.

Annette Stadager Bæk peger dog på, at udfordringen med at finde arbejdskraft i industrien er en flaskehals og derfor også væksthæmmer.

Finmekanikken trækker på Sjælland

JR Tool havde i sit seneste regnskabsår den største omsætning nogensinde. Og medejer og konsulent Jan Eilenberg mærker, at aktiviteten er fastholdt på det høje niveau de første fem måneder af 2016/17-regnskabsåret.

- Man kan ikke sige, at der er en lige linje i aktiviteten. Nogle kunder har utrolig meget at se til, mens andre gerne vil have lidt mere at lave. Det går rigtig godt i Jylland, men dermed ikke sagt, at det går skidt på Sjælland., siger Jan Eilenberg om markedsudviklingen.

Han tilføjer, at der er mange nuancer i efterspørgslen. Ikke bare geografisk, men også branchemæssigt. JR Tool leverer meget til finmekanikken, og her er det Sjælland og i særdeleshed Nordsjælland, hvor der er mange kunder indenfor det segment.

JR Tool har 17 ansatte, hvor de syv af dem opererer på det svenske marked.

Sund skepsis i markedet

Hos KJV lukkede man regnskabet ved udgangen af september. Halvdelen af KJVs forretning er skærende værktøj, og regnskabsåret viser en beskeden forbedring.

Udviklingen skal ses i lyset af, at KJV sagde farvel til blandt andet Universal Robots-agenturet, da forhandleren gik ind i regnskabsåret. Og derfor betragter Henrik Løftgaard resultatet som tilfredsstillende.

- Vi har en fremgang på de skærende værktøjer. Jeg oplever en sund skepsis i markedet. Virksomhederne ved, at de skal modernisere, men de gør det ikke uden at vide, om forretningsmodellen er god. Det er forskellen på nu og 2007 og 2008, siger administrerende direktør og medejer Henrik Løftgaard, KJV.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109