Hjørrings stædige robotdrøm
De ligner tanks i skinnebenshøjde, som de står der linet op i det grå showroom slash produktionslokale slash kreativt værksted. Rummet runger endnu, fordi de akkurat er flyttet ind og ikke helt har fået fyldt lokalerne op med gode ideer og hardware.
Stålet på stribe repræsenterer et udpluk af det forventede salg for 2017. 300 styks markeringsrobotter, kaldet Intelligent One, skal ud af virksomheden i Hjørrings industrikvarter og tegne striber på sportsanlæg enten i Danmark eller uden for landets grænser.
- Normalt tager det fem-syv år for nystartede hardwareproducenter at sende de første maskiner på markedet, så statistisk set burde vi ikke sælge før i 2019. Skulle vi ikke nå vores ambition på 300 styk, er alt salg stadig en succes, siger Andreas Ydesen, en af firmaets to stiftere.
Streger med GPS
Robotten styrer rundt ved hjælp af GPS og GLONASS satellitter, der i kombination kan bestemme maskinens placering på banen inden for to centimeters nøjagtighed og tegne striberne med samme præcision.
Desuden medfølger en Samsung tablet med et indbygget styresystem, hvor brugeren meget let og intuitivt kan programmere ruten på banen, og herfra overtager robotten arbejdet. 35 minutter tager det at tegne en fodboldbane op. Uden maskinen tager det op til fire timer.
Drømmen om udlandet
De to iværksættere tager snart til USA for at stable den sidste charmeoffensiv på benene overfor det amerikanske marked. En forhandler i USA har lavet det indledende benarbejde og åbnet døren til en stribe interesserede amerikanske købere.
- Der er kæmpe interesse for maskinen i USA, fordi selv de mindste flækker har et idrætsanlæg til amerikansk fodbold, softball, lacrosse, og hvad de ellers spiller. I det lys er Danmark et mere snævert marked at være på, fordi fodbold er en af de eneste relevante sportsgrene, set i linjemarkerings-øjemed, der spilles udendørs, siger Andreas Ydesen.
Bump på vejen
Men som så mange andre eventyr, opstår der bump på vejen. Succes på det amerikanske marked afhænger af, at produktet modelleres efter de amerikanske GPS-forhold, og det gav en udfordring til Hjørring-virksomheden.
Basestationerne i USA er geografisk set placeret med langt større mellemrum end i Europa, og det gør det sværere for Intelligent One at kombinere ruteplanen og GPS-signalet og opnå præcisionen i opstregningen.
Det betyder, at de amerikanske kunder skal have leveret eksterne basestationer til deres idrætsanlæg for at kunne bruge Intelligent One i praksis. Den erkendelse betød, at Anders Ulrik Sørensen, Andreas Ydesen samt resten af teamet måtte knokle gennem hele julen og under et ekstremt tidspres for at udvikle disse basestationer til amerikanerne.
- Det er delprojekter som dette, der gør processen spændende, fordi det kræver overblik, handlekraft og en eksekveringsevne af en anden verden. Vi har et enestående team, som hver dag skal levere på det absolut højeste plan – og det gør de konsekvent, siger Anders Ulrik Sørensen.
Hjørring som epicenter
Men selvom robotdrømmen fra Hjørring er på nippet til at bryde igennem til det internationale marked, er der ikke planer om at flytte virksomheden ud af det nordjyske.
Vi bliver tit spurgt, om vi ikke skal med i den fynske robotklynge eller rykke til København for at blive mere centrale. Men det koster det samme for os at sende en robot til udlandet, om vi bor i Hjørring, København eller Odense. Vi kender erhvervslivet i Hjørring, og de kender os. Vi skal ingen steder. Det er måske også en lille protest fra vores side, slutter Anders Ulrik Sørensen.
Fakta om Intelligent Marking
|