Stærk vækst i Lego i 2008
2008 var et succesfuldt år for Lego, som opnåede en væsentlig fremgang i både omsætning og resultat. Det fremgik, da koncernen på et pressemøde mandag i Billund fremlagde sit årsregnskab for 2008.
Næsten alle Legos markeder har opnået tocifrede vækstrater i 2008. Især de engelsktalende markeder oplevede en ekstraordinær høj vækst i salget, som betød en væsentlig stigning i koncernens markedsandel på disse markeder. I Centraleuropa øgede Lego-produkterne deres markedslederskab gennem fortsat vækst, og i Nord- og Østeuropa blev Legos stærke position yderligere udbygget i løbet af 2008.
Det globale marked for traditionelt legetøj oplevede et mindre fald i 2008. På det amerikanske legetøjsmarked sås et moderat fald, mens verdens næststørste legetøjsmarked Japan faldt kraftigt. På de øvrige asiatiske markeder samt de østeuropæiske markeder var legetøjssalget stigende, mens Vesteuropa oplevede stagnation i 2008. Lego har øget sin markedsandel på alle sine markeder.
- Vores resultater i 2008 har været ekstraordinært gode. Og det gælder ikke kun de finansielle resultater. I 2008 har vi også overtaget to fabrikker i Tjekkiet og Ungarn og er gået i gang med at bygge en fabrik i Mexico. Det er en imponerende præstation fra alle vores medarbejdere, at hele denne overgang til større egenproduktion er lykkedes, samtidig med at vi har haft den stærke salgsvækst. Til trods for de dystre økonomiske udsigter føler vi os godt rustet til også at vokse i 2009, og resultaterne fra årets første måneder støtter vores optimisme, siger administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp.
Der knytter sig stor usikkerhed til udviklingen i 2009. Den økonomiske tilbagegang over store dele af verden forventes i løbet af 2009 at få øget indvirkning på det i forvejen pressede legetøjsmarked. Lego forventer imidlertid en moderat salgsvækst i 2009. For at understøtte væksten planlægger virksomheden fortsatte investeringer i udvikling af markeder og produkter samt produktionskapacitet.
Kilde: Lego - http://www.lego.com